k 2024

Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů

ČERVENKOVÁ, Marie, Veronika DE AZEVEDO CAMACHO a Monika ŠEVEČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů

Název česky

Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů

Vydání

Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, 2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

ISBN

978-80-261-1211-2

Klíčová slova česky

interkulturní učení, interkulturní komunikační kompetence, nedorozumění, youtuber

Klíčová slova anglicky

intercultural learning, intercultural communicative competence, misunderstandings, YouTuber

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 6. 2024 13:38, Mgr. Marie Červenková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek vychází z konceptu kulturního ledovce (1976, Edward T Hall). Na rozdíl od učebnic, které akcentují témata „Big C“ culture, autorky příspěvku, vyučující francouzštinu, ruštinu a španělštinu, nabízí možné přístupy ke zvládnutí rozdílností vyplývajících ze „Small C“ culture. Zabývají se tím, jak předcházet komunikačním nezdarům v různých sociálních situacích. Žáci se při studiu kulturních konceptů mohou setkat se střetem kultur a rolí učitele by mělo být je motivovat ke zvládání komunikačních stylů a pravidel a zprostředkovat jim cestu, jak se vyvarovat kulturním šokům. Prezentace předkládá konkrétní modelové příklady založené na analýze obsahu videopříspěvků vlogerů a youtuberů ve třech zmíněných jazycích.

Anglicky

The paper is based on the concept of the cultural iceberg (1976, Edward T Hall). In contrast to textbooks that emphasize "Big C" culture themes, the authors of the paper, who teach French, Russian and Spanish, offer possible approaches to managing the differences arising from "Small C" culture. They address how to prevent communication failures in different social situations. Students may encounter culture clashes when studying cultural concepts, and the role of the teacher should be to motivate them to master communication styles and rules and to provide them with a way to avoid culture shock. The presentation presents concrete model examples based on content analysis of video posts by vloggers and youtubers in the three languages mentioned above.