J 2024

Burden of Proof or the Principle of Cooperation in Granting Tax Relief? Commentary on the Judgment of the Supreme Administrative Court of the Republic of Poland of 14 September 2022, III FSK 538/22

MRKÝVKA, Petr a Leonard ETEL

Základní údaje

Originální název

Burden of Proof or the Principle of Cooperation in Granting Tax Relief? Commentary on the Judgment of the Supreme Administrative Court of the Republic of Poland of 14 September 2022, III FSK 538/22

Autoři

MRKÝVKA, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Leonard ETEL (616 Polsko)

Vydání

Białostockie Studia Prawnicze (BSP), Poland, Faculty of Law, University of Bialystok, Temida 2, 2024, 1689-7404

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50500 5.5 Law

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova anglicky

burden of proof; principle of cooperation; tax relief

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2024 15:57, doc. JUDr. Petr Mrkývka, Ph.D.

Anotace

V originále

The purpose of this commentary on the judgment of the Supreme Administrative Court (SAC) mentioned in the title is to present the relationship between the tax authority and the taxpayer seeking relief from a tax liability. The literature and court rulings, the most recent example of which is the SAC ruling under review, indicate that it is the taxpayer who bears the burden of proving that the prerequisites for granting tax relief are present, namely an important interest of the taxpayer or the public interest. The institution of the burden of proof, characteristic of civil proceedings, should not be transferred to tax proceedings, where it is the statutory duty of the tax authority to clarify all the circumstances of the case. This does not mean that the taxpayer should not point out to the tax authority all the circumstances supporting the granting of relief. However, this does not follow from the fact that the taxpayer, as the applicant, bears the burden (obligation) of proving the existence of the prerequisites. There are and should be no provisions in the Tax Code imposing such an obligation. The taxpayer should submit any evidence justifying the relief in compliance with the principle of cooperation between the taxpayer and the tax authority. This is one of the general principles of tax law found in the literature and court decisions and boils down to the fact that the taxpayer is obliged to cooperate with the authority in charge of the procedure for granting the tax relief requested by the taxpayer. This principle, like many other general principles of tax law, should be inscribed in the current Tax Code, as has long been advocated in the literature.

Česky

Účelem tohoto komentáře k rozsudku polského Nejvyššího správního soudu (NSS)představit vztah mezi správcem daně a poplatníkem, který se domáhá osvobození od daňové povinnosti. Z literatury a soudních rozhodnutí, jejichž nejnovějším příkladem je posuzovaný rozsudek NSS, vyplývá, že důkazní břemeno prokázat, že jsou dány předpoklady pro přiznání daňové úlevy, je důležitý zájem daňového poplatníka, resp. veřejný zájem. Institut důkazního břemene, charakteristický pro civilní řízení, by neměl být přenesen do daňového řízení, kde je zákonnou povinností správce daně objasnit všechny okolnosti případu. To neznamená, že by poplatník neměl správce daně upozornit na všechny okolnosti podporující poskytnutí úlevy. To však nevyplývá z toho, že poplatník jako žadatel nese důkazní břemeno (povinnost) existence předpokladů. V daňovém řádu neexistují a neměla by existovat žádná ustanovení, která by takovou povinnost ukládala. Poplatník by měl předložit důkazy odůvodňující úlevu v souladu se zásadou spolupráce mezi poplatníkem a správcem daně. Jedná se o jeden z obecných principů daňového práva, který lze nalézt v literatuře a rozhodnutích soudu a omezuje se na to, že poplatník je povinen spolupracovat s orgánem, který má ve své působnosti řízení o přiznání daňové úlevy požadované poplatníkem. Tato zásada, stejně jako mnoho dalších obecných zásad daňového práva, by měla být zakotvena v současném daňového řádu, jak je dlouhodobě prosazováno v literatuře.