J 2023

The Seductive English Influences : The Pre-Raphaelite Inspiration in Czech Painters

FILIP, Aleš

Základní údaje

Originální název

The Seductive English Influences : The Pre-Raphaelite Inspiration in Czech Painters

Název česky

„Svůdné vlivy anglické“ : Prerafaelitské inspirace českých malířů

Autoři

FILIP, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Umění Art, Praha, Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, v. v. i. 2023, 0049-5123

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.000 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00133759

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

001195129400004

Klíčová slova česky

prerafaelité; britské vlivy v malířství střední Evropy; fin de siecle; Max Švabinský; Jan Preisler; Eduard Veith; umělecké sdružení Sursum

Klíčová slova anglicky

Pre-Raphaelites; British influences in Central European painting; fin de siecle; Max Švabinský; Jan Preisler; Eduard Veith; Sursum Artistic Association

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 7. 2024 14:07, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

In the conjunction of Neo-Romanticism, New Idealism and (pre)Symbolism, the works of Pre-Raphaelite aestheticism, which had already been established in the second half of the 1850s in England, gained currency in the 1890s. Until then little known in Central Europe, the works of English artists aroused (especially in the period of 1894–1903) a great response among the audiences of exhibitions of traditional and innovative art associations. They were reflected by critics and inspired local visual artists and writers — from direct quotations to loose transformations. The works of the Pre-Raphaelites had a great response, but they also raised concerns about the return of an outdated literariness, developmental regression, etc. This aspect is expressed in the title of the present article, Seductive English Influences, taken from the Prague critic Karel Matěj Čapek. It is paradoxical that the two Czech painters who were most influenced by Pre-Raphaelite aestheticism, Jan Preisler and Max Švabinský, adopted the arguments of contemporary critical discourse and simultaneously expressed both admiration for and disagreement with their patterns. – From the point of view of methodology, the key concept is reception — in this article it is examined on several different, correlated levels: 1) the possibility of understanding the work of the English artists under study, especially Dante Gabriel Rossetti and Edward Burne-Jones, for whom, in the absence of originals, photographic reproductions of their works, presented even at exhibitions, played an important part; 2) the Central European ‘mission’ of Walter Crane, who also represented the Arts and Crafts movement; 3) the reflection of art criticism and the response in the work of literati; 4) Pre-Raphaelite inspirations in the work of Czech painters working both in Prague (Preisler, Švabinský) and Vienna (Eduard Veith). The phenomenon has not been investigated in this way before and some of the works studied have not been associated with it yet; the aim of the article is to understand the reception of Pre-Raphaelitism in parts of Central Europe as comprehensively as possible.

Česky

V konjunkci novoromantismu, nového idealismu a (pre)symbolismu získala v 90. letech 19. století na aktuálnosti díla prerafaelitského estetismu, k jehož konstituci došlo již v 2. polovině 50. let v Anglii. Ve střední Evropě do té doby málo známá díla anglických umělců vzbudila zejména v rozmezí let 1894–1903 velký ohlas u publika výstav tradičních i novátorských uměleckých sdružení, byla reflektována kritikou a inspirovala výtvarné umělce i literáty – od přímých citací až po volnější transformace. Díla prerafaelitů měla velkou odezvu, zároveň však vyvolávala i obavy z návratu překonané literárnosti, vývojové regrese atd. Tento aspekt vyjadřuje název článku „Svůdné vlivy anglické“, přejatý od pražského kritika Karla Matěje Čapka. Paradoxní je, že dva čeští malíři, kteří byli prerafaelitským estetismem nejvíce ovlivněni, Jan Preisler a Max Švabinský, přejali argumenty dobového kritického diskursu a vůči svým vzorům vyjadřovali současně obdiv i odpor. – Z hlediska metodologie je klíčovým pojmem recepce – v článku je zkoumána v několika různých, vzájemně korelujících rovinách: 1) možnosti poznání tvorby sledovaných anglických umělců, zejména Danta Gabriela Rossettiho a Edwarda Burne-Jonese, u nichž při absenci originálů hrály důležitou roli fotografické reprodukce jejich děl, prezentované dokonce i na výstavách; 2) středoevropská „mise“ Waltera Cranea, reprezentujícího zároveň hnutí Arts and Crafts; 3) reflexe umělecké kritiky a odezva v tvorbě literátů; 4) prerafaelitské inspirace v tvorbě českých malířů působících jak v Praze, tak ve Vídni (Eduard Veith). Daný fenomén tímto způsobem dosud nebyl zkoumán a některá ze sledovaných děl s ním dosud nebyla spojována, cílem článku je přitom co nejkomplexnější porozumění recepce prerafaelitismu v části střední Evropy

Návaznosti

MUNI/FF-DEAN/1763/2021, interní kód MU
Název: Recepce prerafaelitské malby na přelomu 19. a 20. století ve střední Evropě a její vliv na tvorbu Maxe Švabinského, Jana Preislera a Eduarda Veitha (Akronym: Recepce prerafaelitské malby ve střední Evropě)
Investor: Masarykova univerzita, Recepce prerafaelitské malby na přelomu 19. a 20. století ve střední Evropě a její vliv na tvorbu Maxe Švabinského, Jana Preislera a Eduarda Veitha, Program děkana FF