KOŽELUHOVÁ, Eva, Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ a Zora SYSLOVÁ. Dítě, nebo tradice? Plánování vzdělávacího obsahu v předškolním vzdělávání. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2023, roč. 17, č. 1, s. 71-86. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2023.13.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dítě, nebo tradice? Plánování vzdělávacího obsahu v předškolním vzdělávání
Název anglicky Child, or Tradition? Planning Educational Content in Preschool Education
Autoři KOŽELUHOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant), Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ (203 Česká republika) a Zora SYSLOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2023, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00133801
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2023.13
Klíčová slova česky předškolní vzdělávání; Česká republika; kvalita kurikula; koncipování vzdělávacího obsahu; přístupy učitelů; transformační proces
Klíčová slova anglicky pre-primary education; Czechia; curriculum quality; designing of education contents; teachers’ approaches; transformation process
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 5. 4. 2024 12:35.
Anotace
Příspěvek se zabývá problematikou tvorby školních (ŠVP) a třídních vzdělávacích programů (TVP) v předškolním vzdělávání. Cílem studie bylo zjistit, jaké názory mají studenti-učitelé z fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice na koncipování vzdělávacího obsahu ve školních a třídních vzdělávacích programech a s jakým pojetím jejich tvorby se ve své pedagogické praxi setkávají. Data byla získána dotazníkovým šetřením v letech 2020 a 2021 mezi studenty-učiteli kombinované formy bakalářských a magisterských studijních programů fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice (celkem 1001, návratnost 35,6 %). Pro tento příspěvek byla využita data od respondentů pracujících na pozici učitelky v mateřské škole (N = 224). Výsledky ukázaly, že tvorba ŠVP mateřských škol je silně zatížena pedagogickou tradicí sociocentrického přístupu. Převažuje chronologické pojetí uspořádání vzdělávacích obsahů ve školních kurikulech (63 %). Téměř třetina učitelů si vytváří třídní vzdělávací programy na celý rok dopředu. Pouze 44 % respondentů navrhuje vzdělávací témata v průběhu školního roku. V názorech respondentů převažovalo flexibilnější pojetí zdůvodňované respektem k dítěti, avšak přesto se v dílčích výpovědích stále projevovalo nepochopení principu osobnostně orientovaného vzdělávání.
Anotace anglicky
The paper deals with the issue of curriculum development in pre-primary education. The aim of the research was to find out what experiences and opinion student-teachers have to the development of school and class curricula. The data were obtained through a questionnaire conducted between 2020−21 among students of BA and MA part-time programmes of faculties preparing preschool teachers in the Czech Republic (N = 1001, response rate 35%). For this paper, data from respondents working as teachers in preschools (N = 224) were used. The results showed that the approaches of preschools are heavily burdened by the pedagogical tradition of the sociocentric paradigm. A chronological approach to the arrangement of educational content in school curricula prevails (63%). Almost a third of preschools create classroom curricula for the whole year ahead. Only 44% of respondents suggest educational topics during the school year. In contrast, more flexible approaches, justified by respect for the child, dominated respondents’ preferences. In spite of this, the lack of understanding of the current notion of designing educational content at school and classroom level were still very much present in the sub-statements.
VytisknoutZobrazeno: 6. 7. 2024 03:17