J 2023

Dítě, nebo tradice? Plánování vzdělávacího obsahu v předškolním vzdělávání

KOŽELUHOVÁ, Eva, Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ a Zora SYSLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Dítě, nebo tradice? Plánování vzdělávacího obsahu v předškolním vzdělávání

Název anglicky

Child, or Tradition? Planning Educational Content in Preschool Education

Autoři

KOŽELUHOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant), Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ (203 Česká republika) a Zora SYSLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2023, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00133801

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

předškolní vzdělávání; Česká republika; kvalita kurikula; koncipování vzdělávacího obsahu; přístupy učitelů; transformační proces

Klíčová slova anglicky

pre-primary education; Czechia; curriculum quality; designing of education contents; teachers’ approaches; transformation process

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2024 12:35, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou tvorby školních (ŠVP) a třídních vzdělávacích programů (TVP) v předškolním vzdělávání. Cílem studie bylo zjistit, jaké názory mají studenti-učitelé z fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice na koncipování vzdělávacího obsahu ve školních a třídních vzdělávacích programech a s jakým pojetím jejich tvorby se ve své pedagogické praxi setkávají. Data byla získána dotazníkovým šetřením v letech 2020 a 2021 mezi studenty-učiteli kombinované formy bakalářských a magisterských studijních programů fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice (celkem 1001, návratnost 35,6 %). Pro tento příspěvek byla využita data od respondentů pracujících na pozici učitelky v mateřské škole (N = 224). Výsledky ukázaly, že tvorba ŠVP mateřských škol je silně zatížena pedagogickou tradicí sociocentrického přístupu. Převažuje chronologické pojetí uspořádání vzdělávacích obsahů ve školních kurikulech (63 %). Téměř třetina učitelů si vytváří třídní vzdělávací programy na celý rok dopředu. Pouze 44 % respondentů navrhuje vzdělávací témata v průběhu školního roku. V názorech respondentů převažovalo flexibilnější pojetí zdůvodňované respektem k dítěti, avšak přesto se v dílčích výpovědích stále projevovalo nepochopení principu osobnostně orientovaného vzdělávání.

Anglicky

The paper deals with the issue of curriculum development in pre-primary education. The aim of the research was to find out what experiences and opinion student-teachers have to the development of school and class curricula. The data were obtained through a questionnaire conducted between 2020−21 among students of BA and MA part-time programmes of faculties preparing preschool teachers in the Czech Republic (N = 1001, response rate 35%). For this paper, data from respondents working as teachers in preschools (N = 224) were used. The results showed that the approaches of preschools are heavily burdened by the pedagogical tradition of the sociocentric paradigm. A chronological approach to the arrangement of educational content in school curricula prevails (63%). Almost a third of preschools create classroom curricula for the whole year ahead. Only 44% of respondents suggest educational topics during the school year. In contrast, more flexible approaches, justified by respect for the child, dominated respondents’ preferences. In spite of this, the lack of understanding of the current notion of designing educational content at school and classroom level were still very much present in the sub-statements.