2024
Lost and found?
KRAHULA DOLEŽÍ, Linda, Marie NOVÁKOVÁ a Michal MIKLZákladní údaje
Originální název
Lost and found?
Název česky
Ztráty a nálezy?
Název anglicky
Lost and found?
Autoři
Vydání
Interdisciplinary Workshop on Language and Trauma, 18.-22. 3. 2024, Essen, online-sessions, 2024
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
vícejazyčnost, ztráta jazyka, emoce, paměť, neurolingvistika
Klíčová slova anglicky
multilingualism, language attrition, emotions, memory, neurolinguistics
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2024 15:07, Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
V originále
In our research we would like to contribute to our understanding of how multilingual minds work, in particular how memory works in connection to languages that were lost or forgotten in childhood (Sedivy, 2021, Fivush, 2019). The topic offers limited options as to investigation, that is why we launched a neurolinguistic research (Hidden Languages in Our Minds) and in our current presentation we would like to share some results by presenting a case study involving a word-detection task in an fMRI experiment where we compared the brain activation during a listening task in three languages – mother tongue (Czech), unknown language (Swahili) and forgotten language (individual). We would like to discuss the implications of our findings for multilingualism support, mainly in teaching practice and/or in connection to the possibility of relearning the lost language and the influence it might have on the other languages in use.
Česky
Naším výzkumem se snažíme přispět poznání toho, jak funguje vícejazyčná mysl u jedinců, kteří zapomněli jeden ze svých jazyků v dětství (Sedivy, 2021, Fivush, 2019). Rozhodli jsme se pro neurolingvistický výzkum (Skryté jazyky v naší mysli) a v rámci naší prezentace bychom rádi sdíleli některé výsledky našeho experimentálního výzkumu, při němž jsme využili fMRI a úkol zaměřený na detekci slov. Zaměřili jsme se na aktivaci mozku při zpracování tří jazyků - češtiny, neznámého jazyka (svahilštiny) a zapomenutého jazyka (různé). Věříme, že naše poznatky mohou být využity mimo jiné v oblasti podpory vícejazyčnosti a výuky cizích jazyků.