2024
Současní čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež a jejich hrdinové na cestě psychosociálního zrání
LÍPOVÁ, MagdalénaZákladní údaje
Originální název
Současní čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež a jejich hrdinové na cestě psychosociálního zrání
Název česky
Současní čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež a jejich hrdinové na cestě psychosociálního zrání
Název anglicky
Contemporary Czech writers of children's literature and their protagonists on the psychosocial maturation process
Autoři
Vydání
XVI. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury PdF MU, 2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež; ontogenetická psychologie; epigenetická teorie Erika Eriksona
Klíčová slova anglicky
Czech writers of children's and youth literature; ontogenetic psychology; epigenetic theory of Erik Erikson
Změněno: 10. 10. 2024 21:33, Mgr. Magdaléna Lípová
V originále
Příspěvek se zabývá vybranými prózami současných českých spisovatelů, které získaly literární cenu Zlatá stuha za tvorbu pro děti a mládež v kategorii literární část. Metodou literárněvědné interpretační analýzy zjišťuje a charakterizuje tematiku knižních příběhů a soustředí se na postavy hrdinů v různých věkových obdobích, od předškolního věku po období adolescence. Zkoumá, jaké jsou jejich zájmy, problémy, jaké vývojové úkoly je potkávají a jak se s nimi vyrovnávají, jak se vyvíjejí jejich osobnostní vlastnosti a nové dovednosti a jakým způsobem budují mezilidské vztahy, hledají a nacházejí své místo ve světě. Příspěvek analyzuje čtyři vybrané prózy: pro děti předškolního věku od čtyř let je určena kniha pohádkových příběhů Táta a princezna Rozárka Jana Jirků, pro mladší školáky od šesti let próza Miloše Kratochvíla Zajatci stříbrného slunce, dobrodružný příběh H₂O a tajná vodní mise napsal Petr Stančík pro prepubescentní čtenáře mezi 10 a 12 lety a poslední analyzovanou knihou je román Františka Tichého Rekrut 244 adresovaný dospívajícím čtenářům od třinácti let. Příspěvek je součástí rozsáhlejšího disertačního výzkumu a klade si za cíl zkoumat ve vybraných textech českých spisovatelů literatury pro děti a mládež psychologické charakteristiky postav v různých etapách psychického vývoje, popsat a kategorizovat vývojové úkoly, postoje, vlastnosti a hodnoty, které jsou v těchto prózách akcentovány, a srovnat je s obecně známými teoriemi ontogenetické psychologie - teorií vývoje myšlení, morálního vědomí, ale především zkoumat potvrzení teorie sociálně-psychologického vývoje Erika Eriksona.
Anglicky
The paper deals with selected prose works of contemporary Czech writers who have won the Zlatá stuha literary prize for works for children and youth in the literary section category. Using the method of literary interpretation analysis, it identifies and characterizes the themes of the books and focuses on the characters of the heroes at different ages, from preschool age to adolescence. It explores what their interests and problems are, what developmental challenges they face and how they cope with them, how their personality characteristics and new skills develop, and how they build interpersonal relationships and seek and find their place in the world. This paper analyses four selected prose works: Jan Jirků's book of fairy tales Táta a princezna Rozárka (Daddy and Princess Rozárka) for preschool children aged four and up, and Miloš Kratochvíl's prose book Zajatci stříbrného slunce (Prisoners of the Silver Sun) for younger schoolchildren aged six and up, Petr Stančík's adventure story H₂O a tajná vodní mise (H₂O and the Secret Water Mission) for pre-pubescent readers between the ages of 10 and 12, and the last book analysed is František Tichý's novel Rekrut 244 (Recruit 244) for teenage readers aged thirteen and up. The paper is a part of a larger dissertation research and aims to investigate the psychological characteristics of protagonists at different stages of psychological development in selected texts of Czech children's literature writers, to describe and categorize developmental tasks and attitudes, qualities and values that are accentuated in these prose works and to compare them with the widely known ontogenetic theories - the theory of cognitive development, moral consciousness, above all to analyze the evidence of Erik Erikson's theory of psycho-social development.
Návaznosti
MUNI/A/1505/2023, interní kód MU |
|