2023
Vliv socioekonomického statusu na vzdělávání a vznik potenciálních problémových situací
MARINIČ, PeterZákladní údaje
Originální název
Vliv socioekonomického statusu na vzdělávání a vznik potenciálních problémových situací
Název anglicky
The influence of socioeconomic status on education and the emergence of potential problem situations
Autoři
Vydání
16. didaktická konferencia s medzinárodnou, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
socioekonomický status; problémové situace; vzdělávací výsledky
Klíčová slova anglicky
socioeconomic status; problem situations; educational outcomes
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2024 15:47, Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
V originále
Každý žák vychází z určitého domácího prostředí, které ovlivňuje jak jeho socializaci do společnosti, tak volbu vzdělávací dráhy ale i proces vzdělávání společně s výsledky a efekty učení. Tyto faktory pak dále ovlivňují i jeho uplatnění v pracovním nebo osobním životě. Domácí prostředí, tedy prostředí rodiny, které má tyto silné formativní účinky je mimo jiné podmíněno i ekonomickou, sociální a kulturní situací dané rodiny, kterou lze identifikovat prostřednictvím socioekonomického statusu. Příspěvek tedy prostřednictvím analýzy dostupných materiálů, zejména z oblasti šetření zaměřených na dosahované vzdělávací výsledky, jako například PISA, ale i dalších zdrojů identifikuje propojení socioekonomického statusu na vzdělávání a výsledky učení. Na základě těchto zjištění následně identifikuje potenciální problémy a problémové situace ve vzdělávání.
Anglicky
Each pupil comes from a certain home environment, which influences both his socialization into society and the choice of educational path, as well as the educational process together with the results and effects of learning. These factors further influence its application in work or personal life. The home environment, i.e. the family environment, which has these strong formative effects, is conditioned, among other things, by the economic, social and cultural situation of the given family, which can be identified through socio-economic status. Therefore, the contribution identifies the connection of socio-economic status to education and learning outcomes through the analysis of available materials, especially from the field of research focused on achieved educational results, such as PISA, but also other sources. Based on these findings, it subsequently identifies potential problems and problematic situations in education.
Návaznosti
MUNI/IVV/0778/2023, interní kód MU |
|