k 2023

Vliv socioekonomického statusu na vzdělávání a vznik potenciálních problémových situací

MARINIČ, Peter

Základní údaje

Originální název

Vliv socioekonomického statusu na vzdělávání a vznik potenciálních problémových situací

Název anglicky

The influence of socioeconomic status on education and the emergence of potential problem situations

Autoři

Vydání

16. didaktická konferencia s medzinárodnou, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

socioekonomický status; problémové situace; vzdělávací výsledky

Klíčová slova anglicky

socioeconomic status; problem situations; educational outcomes

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2024 15:47, Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.

Anotace

V originále

Každý žák vychází z určitého domácího prostředí, které ovlivňuje jak jeho socializaci do společnosti, tak volbu vzdělávací dráhy ale i proces vzdělávání společně s výsledky a efekty učení. Tyto faktory pak dále ovlivňují i jeho uplatnění v pracovním nebo osobním životě. Domácí prostředí, tedy prostředí rodiny, které má tyto silné formativní účinky je mimo jiné podmíněno i ekonomickou, sociální a kulturní situací dané rodiny, kterou lze identifikovat prostřednictvím socioekonomického statusu. Příspěvek tedy prostřednictvím analýzy dostupných materiálů, zejména z oblasti šetření zaměřených na dosahované vzdělávací výsledky, jako například PISA, ale i dalších zdrojů identifikuje propojení socioekonomického statusu na vzdělávání a výsledky učení. Na základě těchto zjištění následně identifikuje potenciální problémy a problémové situace ve vzdělávání.

Anglicky

Each pupil comes from a certain home environment, which influences both his socialization into society and the choice of educational path, as well as the educational process together with the results and effects of learning. These factors further influence its application in work or personal life. The home environment, i.e. the family environment, which has these strong formative effects, is conditioned, among other things, by the economic, social and cultural situation of the given family, which can be identified through socio-economic status. Therefore, the contribution identifies the connection of socio-economic status to education and learning outcomes through the analysis of available materials, especially from the field of research focused on achieved educational results, such as PISA, but also other sources. Based on these findings, it subsequently identifies potential problems and problematic situations in education.

Návaznosti

MUNI/IVV/0778/2023, interní kód MU
Název: Problémové situace ve výuce na středních školách
Investor: Masarykova univerzita, Problémové situace ve výuce na středních školách