KROUPA, Jiří. „Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury. In Tereza Horáková, Veronika Řezníčková (edd.). Od myšlenky k architektuře. První. Brno: Books and Pipes - Masarykova univerzita, 2023, s. 33-50. ISBN 978-80-280-0290-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury
Název anglicky Planning through drawing and models in the history of architecture
Autoři KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání První. Brno, Od myšlenky k architektuře. od s. 33-50, 18 s. 2023.
Nakladatel Books and Pipes - Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00133931
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-280-0290-9
Klíčová slova česky Kresba; model; architektonické plánování
Klíčová slova anglicky Deawing; model; architectural planning
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc., učo 1868. Změněno: 5. 4. 2024 17:14.
Anotace
Vincenzo Scamozzi ve svém architektonickém pojednání z roku 1615 rozlišoval mezi (a) vyjádřením architektovy invence a nápadu kresbou, (b) sdělením architektonické formy prostřednictvím modelu a (c) interakcí mezi tvůrcem, klientem a veřejností prostřednictvím jazykového vyjadřování. Dvourozměrné kresby a trojrozměrné modely jsou stále dodnes nejdůležitějšími médii, které zprostředkovávají architektovu invenci vedoucí k realizaci stavby. Příspěvek na vybraných příkladech představuje měnící se vztah mezi těmito dvěma médii především v raném novověku. Zvažuje možnosti jejich využití k pochopení mentální práce architekta v závislosti na tom, jak ten přistupoval k prezentaci svého projektu.
Anotace anglicky
In his 1615 architectural treatise Vincenzo Scamozzi distinguished between (a) the expression of the architect´s invention and idea through drawing, (b) the communication of architectural form through a model, and (c) the interaction between the creator, the client and the public through linguistic expression. The two-dimensional drawings and the three-dimensional models are still the most important media that convey the architect´s invention, leading to the building´s realization. The paper uses selected examples to present the changing relationship between these two media primarily in the early modern period. It considers the possibilities of using them to understand the mental work of the architect, depending on how he approached the presentation of his invention.
Návaznosti
MUNI/A/1467/2022, interní kód MUNázev: Od myšlenky k produkci architektonického díla
Investor: Masarykova univerzita, Od myšlenky k produkci architektonického díla
VytisknoutZobrazeno: 15. 5. 2024 07:15