C 2023

„Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury

KROUPA, Jiří

Základní údaje

Originální název

„Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury

Název anglicky

Planning through drawing and models in the history of architecture

Autoři

KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

První. Brno, Od myšlenky k architektuře. od s. 33-50, 18 s. 2023

Nakladatel

Books and Pipes - Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00133931

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-280-0290-9

Klíčová slova česky

Kresba; model; architektonické plánování

Klíčová slova anglicky

Deawing; model; architectural planning

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2024 17:14, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.

Anotace

V originále

Vincenzo Scamozzi ve svém architektonickém pojednání z roku 1615 rozlišoval mezi (a) vyjádřením architektovy invence a nápadu kresbou, (b) sdělením architektonické formy prostřednictvím modelu a (c) interakcí mezi tvůrcem, klientem a veřejností prostřednictvím jazykového vyjadřování. Dvourozměrné kresby a trojrozměrné modely jsou stále dodnes nejdůležitějšími médii, které zprostředkovávají architektovu invenci vedoucí k realizaci stavby. Příspěvek na vybraných příkladech představuje měnící se vztah mezi těmito dvěma médii především v raném novověku. Zvažuje možnosti jejich využití k pochopení mentální práce architekta v závislosti na tom, jak ten přistupoval k prezentaci svého projektu.

Anglicky

In his 1615 architectural treatise Vincenzo Scamozzi distinguished between (a) the expression of the architect´s invention and idea through drawing, (b) the communication of architectural form through a model, and (c) the interaction between the creator, the client and the public through linguistic expression. The two-dimensional drawings and the three-dimensional models are still the most important media that convey the architect´s invention, leading to the building´s realization. The paper uses selected examples to present the changing relationship between these two media primarily in the early modern period. It considers the possibilities of using them to understand the mental work of the architect, depending on how he approached the presentation of his invention.

Návaznosti

MUNI/A/1467/2022, interní kód MU
Název: Od myšlenky k produkci architektonického díla
Investor: Masarykova univerzita, Od myšlenky k produkci architektonického díla