B 2023

Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965

KRÁTKÝ, Daniel

Základní údaje

Originální název

Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965

Název anglicky

King of the Monsters! Films with Godzilla from 1954 to 1965

Autoři

KRÁTKÝ, Daniel

Vydání

1., elektronické vydání. Brno, 139 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 528, 2023

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

ISBN

978-80-280-0297-8

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M280-0297-2023

Klíčová slova česky

Godzilla, poetika fikce, naratologie, filmová historie, japonský film

Klíčová slova anglicky

Godzilla, poetics of fiction, narratology, film history, japanese cinema

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2024 15:41, PhDr. Lea Novotná

Anotace

V originále

Tato kniha vstupuje do ustaveného pole filmové historie s formální analýzou prvních šesti filmů s Godzillou, jež produkovalo studio Toho v letech 1954 až 1965. Skrze nástroje poetiky fikce odpovídá na otázku, jak mohla tato kaiju série být pro diváky stále lákavá. Hlavní argument knihy pak spočívá v dialektickém vztahu mezi narativní a stylistickou kontinuitou a diskontinuitou. Určité aspekty zůstávaly nezměněny, jiné se transformovaly či variovaly. Lákavost série tak nevzešla pouze z rvaček velkých monster, ale rovněž z kulturní asimilace populárních žánrů, zahraničních vlivů, témat a narativních vzorců.

Anglicky

This book enters an established area in film studies with a formal analysis of the first six Godzilla films produced by Toho Studios in the years 1954–1965. Through the analytical tools of poetics of fiction, this book uncovers how the kaiju series stayed attractive for its viewers throughout the examined years. The main argument lies in a dialectical relationship between narrative and stylistic continuity and discontinuity. Certain aspects of the series stayed in place, others would undergo transformations and variations. The main appeal did not come simply from the fist-fighting monsters but cultural assimilation of popular genres, foreign influences, topics and narrative patterns.