2023
Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965
KRÁTKÝ, DanielZákladní údaje
Originální název
Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965
Název anglicky
King of the Monsters! Films with Godzilla from 1954 to 1965
Autoři
KRÁTKÝ, Daniel
Vydání
1., elektronické vydání. Brno, 139 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 528, 2023
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
ISBN
978-80-280-0297-8
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M280-0297-2023
Klíčová slova česky
Godzilla, poetika fikce, naratologie, filmová historie, japonský film
Klíčová slova anglicky
Godzilla, poetics of fiction, narratology, film history, japanese cinema
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2024 15:41, PhDr. Lea Novotná
V originále
Tato kniha vstupuje do ustaveného pole filmové historie s formální analýzou prvních šesti filmů s Godzillou, jež produkovalo studio Toho v letech 1954 až 1965. Skrze nástroje poetiky fikce odpovídá na otázku, jak mohla tato kaiju série být pro diváky stále lákavá. Hlavní argument knihy pak spočívá v dialektickém vztahu mezi narativní a stylistickou kontinuitou a diskontinuitou. Určité aspekty zůstávaly nezměněny, jiné se transformovaly či variovaly. Lákavost série tak nevzešla pouze z rvaček velkých monster, ale rovněž z kulturní asimilace populárních žánrů, zahraničních vlivů, témat a narativních vzorců.
Anglicky
This book enters an established area in film studies with a formal analysis of the first six Godzilla films produced by Toho Studios in the years 1954–1965. Through the analytical tools of poetics of fiction, this book uncovers how the kaiju series stayed attractive for its viewers throughout the examined years. The main argument lies in a dialectical relationship between narrative and stylistic continuity and discontinuity. Certain aspects of the series stayed in place, others would undergo transformations and variations. The main appeal did not come simply from the fist-fighting monsters but cultural assimilation of popular genres, foreign influences, topics and narrative patterns.