URBÁNIKOVÁ, Marína a Tereza ČALADI. The Many Shades of Sexism : Female Journalists in Leadership Positions Reflect on Barriers to Career Advancement in Journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly. SAGE Publications, 2024, neuveden, neuveden, s. 1-24. ISSN 1077-6990. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/10776990241240119.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Many Shades of Sexism : Female Journalists in Leadership Positions Reflect on Barriers to Career Advancement in Journalism
Autoři URBÁNIKOVÁ, Marína a Tereza ČALADI.
Vydání Journalism & Mass Communication Quarterly, SAGE Publications, 2024, 1077-6990.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50800 5.8 Media and communications
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW article - open access
Impakt faktor Impact factor: 3.600 v roce 2022
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/10776990241240119
UT WoS 999
Klíčová slova anglicky career progression; Central and Eastern Europe; critical mass theory; Czech Republic; female journalists; gender barriers; leadership positions; vertical gender segregation; women in journalism
Štítky online first
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 5. 6. 2024 10:02.
Anotace
Female journalists worldwide still struggle for adequate representation in leadership positions. This study contributes to the (mainly Western) scholarship on gender barriers in journalism by exploring the mechanism of vertical gender segregation in the journalistic profession in the Czech Republic, a non-Western country with the legacy of a women’s emancipation project sponsored by the former communist regime. Semi-structured interviews (N = 17) with female journalists in leadership positions revealed five main barriers: overall gender inequality in the Czech society; family and household responsibilities; lower self-esteem and ambition in women; sexism and sexual harassment; and masculine newsroom culture and “old boys’ clubs.”
Návaznosti
MUNI/A/1379/2020, interní kód MUNázev: Současné problémy výzkumu médií a jejich publik
Investor: Masarykova univerzita, Současné problémy výzkumu médií a jejich publik
VytisknoutZobrazeno: 14. 7. 2024 02:09