N 2023

Metodika analýzy hudebně-interpretačního výkonu s podporou The Memo Vision Software

SPURNÝ, Lubomír, Matěj IŠTVÁNEK a Klára Hedvika LINKOVOVÁ MÜHLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Metodika analýzy hudebně-interpretačního výkonu s podporou The Memo Vision Software

Název česky

Metodika analýzy hudebně-interpretačního výkonu s podporou The Memo Vision Software

Název anglicky

Methodology of the analysis of musical performance practice powered by "The Memo Vision Software"

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí), Matěj IŠTVÁNEK (203 Česká republika) a Klára Hedvika LINKOVOVÁ MÜHLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Cert., akred., schvál. metodiky, specializované mapy, léčebné, památkové postupy

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00134596

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Antonín Dvořák; Bedřich Smetana; česká hudba; analýza interpretačního výkonu; získávání informací

Klíčová slova anglicky

Antonín Dvořák; Bedřich Smetana; Leoš Janáček; Czech music; music performance analysis; information retrieval; comparative analysis; software

Technické parametry

certifikát pro uplatněnou metodiku

Štítky

Změněno: 22. 4. 2024 14:27, prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.

Anotace

V originále

Metodika analýzy hudebně-interpretačního výkonu s podporou The Memo Vision Software byla vypracována v rámci projektu TL05000527 „Paměť zvuku – evoluční principy interpretační tradice české hudby na příkladu děl Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany“ Metodika si klade za cíl poukázat na možnosti empirické analýzy hudebně-interpretačního výkonu, jež jsou podpořeny softwarem The MemoVision. Software je určen jako podpůrný nástroj pro analýzu různých hudebních interpretací a metodika prezentuje možnosti a inspirace související s teoretickými a funkcními otázkami ohledne využití tohoto nástroje. I přes úzkou vazbu metodiky na přidružený software je koncipována šířeji než pouhý manuál k softwaru. Metodika svým obsahem uvádí do výzkumné práce se softwarem, a to v kontextu aktuálních trendů hudební interpretační analýzy. V jednotlivých kapitolách jsou nejprve nastíněny základní principy hudebně-interpretační analýzy a následně popsány základní myšlenky technických metod zpracování hudebních nahrávek. V poslední kapitole jsou prezentované možnosti demonstrovány na krátkých případových studiích.

Anglicky

The methodology of the analysis of musical performance with the support of The Memo Vision Software was developed as part of the project TL05000527 “Memories of Sound: The Evolution of the Interpretative Tradition Based on the Works of Antonín Dvořák and Bedřich Smetana” (The Technology Agency of the Czech Republic). The methodology aims to point out the possibilities of empirical analysis of music performance, which are supported by "The MemoVision" software. The software is intended as a supporting tool for the analysis of various musical interpretations, and the methodology presents possibilities and inspirations related to theoretical and functional questions regarding the use of this tool. Despite the close connection of the methodology to the associated software, it is conceived more broadly than just a manual for the software. The content of the methodology introduces research work with software, in the context of current trends in musical interpretation analysis. In the individual chapters, the basic principles of music-interpretation analysis are first outlined, and then the basic ideas of the technical methods of processing music recordings are described. In the last chapter, the presented options are demonstrated on short case studies.

Návaznosti

TL05000527, projekt VaV
Název: Paměť zvuku: evoluční principy interpretační tradice české hudby na příkladu děl Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany
Investor: Technologická agentura ČR, Paměť zvuku: evoluční principy interpretační tradice české hudby na příkladu děl Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany