B 2024

Mankind – Music – Technology. Technology in the Musical Thinking of the 20th and Early 21st Centuries

FLAŠAR, Martin

Základní údaje

Originální název

Mankind – Music – Technology. Technology in the Musical Thinking of the 20th and Early 21st Centuries

Název česky

Člověk – hudba – technika. Technologie v hudebním myšlení 20. a počátku 21. století

Název anglicky

Mankind – Music – Technology. Technology in the Musical Thinking of the 20th and Early 21st Centuries

Autoři

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 145 s. Masaryk University Monographs, svazek číslo 3, 2024

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

ISBN

978-80-280-0365-4

Klíčová slova česky

hudba; technologie; hudební myšlení; elektroakustická hudba; posttechnolgie; modernismus; postmodernismus

Klíčová slova anglicky

music; technology; musical thinking; electroacoustic music; post-technolgy; modernism; postmodernism

Štítky

Změněno: 25. 4. 2024 09:39, PhDr. Lea Novotná

Anotace

V originále

This book examines the modalities of human relationships and technology as reflected in the musical thinking of the authors of art music of the 20th and early 21st centuries. The discursive and reference frame of the treatise consists mainly of individual artistic poetics and more general musical-aesthetic reflections embedded in the basic theoretical concepts of technology and its functions in culture and society. The departure point for the work is Heidegger’s lecture "Die Frage nach Technik", in which he suggests humanising technology through art. The following chapters examine the relationships between man, music, and technology from three points of view. Chapter 3 deals with music from a technical point of view, chapter 4 analyses the transformation of the musical artefact in the developmental arch of the 20th century from numerical abstraction through digitisation to materialisation in musical as well as non-musical art forms. Chapter 5 is a representation of man and his thinking in relation to technology in music. Here we distinguish between four basic types of attitudes in musical thinking on technology, categorised by the degree of influence attributed to technology: techno-utopian/techno-optimistic, techno-realistic, techno-sceptic, and post-technological. In the latter, we define four basic artistic strategies forming separate types: critical attitude, adaptation of technological models, recycling, and inspiration. These strategies are ranked from generally negative attitudes through specifically positive to generally positive.

Česky

Tato kniha zkoumá modality vztahů člověka a technologie, které se promítají do hudebního myšlení autorů artificiální hudby 20. a počátku 21. století. Diskurzivní a referenční rámec pojednání tvoří především individuální umělecké poetiky a obecnější hudebně-estetické reflexe zasazené do základních teoretických koncepcí technologie a jejích funkcí v kultuře a společnosti. Výchozím momentem práce je Heideggerova přednáška Die Frage nach Technik, v níž autor navrhuje humanizaci techniky prostřednictvím umění. Dále je problematika vztahu člověka, hudby a techniky zkoumána z těchto tří úhlů pohledu. Kap. 3 se zabývá hudbou z hlediska techniky, kap. 4 analyzuje proměny hudebního artefaktu ve vývojovém oblouku 20. století od číselné abstrakce přes digitalizaci po materializaci v hudebních i mimohudebních uměleckých formách. Kap. 5 je reprezentací člověka a jeho myšlení ve vztahu k technologii v hudbě. Zde rozlišujeme čtyři základní typy postojů hudebního myšlení k technologii členěné podle míry vlivy připisovaného technologii: technoutopický/technooptimistický, technorealistický, technoskeptický a posttechnologický. V rámci posledního zmíněného postoje pak definujeme čtyři základní umělecké strategie, které vytvářejí samostatné typy: kritický postoj, adaptaci technologických modelů, recyklaci a inspiraci. Tyto strategie jsou seřazeny od obecně negativních postojů,přes konkrétně pozitivní po obecně pozitivní.