2024
Matematické úlohy a kouzla jako možnosti pro motivaci v matematice
BERÁNEK, JaroslavZákladní údaje
Originální název
Matematické úlohy a kouzla jako možnosti pro motivaci v matematice
Název anglicky
Mathematic problems and magic tricks as motivation in mathematics
Autoři
Vydání
2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-557-2134-7
Klíčová slova česky
matematická úloha; Catalanova čísla; logické úlohy; dělitelnost
Klíčová slova anglicky
mathematic problem; Catalan numbers; logic problems; divisibility
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 4. 2024 13:09, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních a středních školách. V příspěvku je obsaženo několik zajímavých a netradičních matematických úloh a kouzel. Tyto úlohy lze využít při motivaci žáků ke studiu matematiky a získávání jejich zájmu o matematiku. Mezi nematematiky působí podobné úlohy a kouzla velmi efektně; mohou však u nich navozovat dojem, že matematika je něco nadpřirozeného, že se jí nelze naučit a podobně. Proto je úkolem pro učitele matematiky takové úlohy a problémy žákům zadávat, společně s nimi objasňovat jejich matematickou podstatu a tím zvyšovat jejich zájem o učení se matematice.
Anglicky
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of school mathematics teaching. The article contains several interesting and unusual mathematic problems and magic tricks which can be used while teaching mathematics for gaining and enhancing the pupils´ interest. Such problems can be perceived by those who are not mathematicians as something supernatural and can imply the idea that mathematics is impossible to be mastered. Therefore, the teacher´s task is to assign such problems to their pupils while clarifying their mathematics essence.