ANDRÁŠIK, Tomáš, Nela WURMOVÁ and Barbora KRČMÁŘOVÁ. IMPROVing Spontaneity: Gestalt Therapy Perspective on Improvisational Theater as a Therapeutical Intervention. Gestalt Review. United States: Penn State University Press, 2024, vol. 28, No 1, p. 24-53. ISSN 1084-8657. Available from: https://dx.doi.org/10.5325/gestaltreview.28.1.0024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name IMPROVing Spontaneity: Gestalt Therapy Perspective on Improvisational Theater as a Therapeutical Intervention
Name in Czech IMPROVing Spontaneity: Improvizační divadlo jako terapeutická intervence v perspektivě gestalt terapie
Authors ANDRÁŠIK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Nela WURMOVÁ (203 Czech Republic) and Barbora KRČMÁŘOVÁ.
Edition Gestalt Review, United States, Penn State University Press, 2024, 1084-8657.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5325/gestaltreview.28.1.0024
Keywords (in Czech) improvizační divadlo; gestalt terapie; impro v terapii; spontaneity; estetická improvizace
Keywords in English improv theater; Gestalt therapy; improv in therapy; spontaneity; aesthetic improvisation
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D., učo 174314. Changed: 26/4/2024 11:43.
Abstract
This article outlines the theoretical background for improv-therapeutical processes and interventions found in the contemporary theory of the Gestalt therapeutic approach. Although there is a growing number of studies reporting on the potential of improvisational theater in psychological well-being and psychotherapy, few of them explore theoretical parallels with existing psychotherapeutic approaches. This article proposes that the roots and paradigms of improv theater and Gestalt therapy are epistemologically close and explore how concepts specific for relational Gestalt therapy—understanding of self as a process in the phenomenological intersubjective field, an aesthetic approach to mental health, and the notion of creative adjustment—could contribute to the understanding and empowering of the therapeutic processes found in improv theater. The theory proposes that nurturing creative and spontaneous processes in improv possibly contributes to the healthy functioning of the self and, therefore, enhances healthy contact with the environment.
Abstract (in Czech)
Tento článek popisuje a teoreticky ukotvuje improvizační terapeutické procesy a intervence v současné teorii gestalt terapeutického přístupu. I přes narůstající počet studií, které referují o potenciálu improvizačního divadla v oblasti well-beingu a psychoterapii, málo z nich zkoumá teoretické paralely s existujícími psychoterapeutickými přístupy. Tento článek argujmentuje, že kořeny a paradigmata improvizačního divadla a gestalt terapie jsou si epistemologicky blízké a zkoumá, jak koncepty specifické pro vztahovou gestalt terapii - porozumění sobě jako procesu v fenomenologickém intersubjektivním poli, estetický přístup k duševnímu zdraví a koncept kreativního přizpůsobení - mohou přispívat k porozumění a posilování terapeutických procesů, jež nacházíme v improvizačním divadle. V článku předkládáme argumentaci, že podpora tvůrčích a spontánních procesů v improvizačním divadle přispívá ke zdravé funkcionalitě v kontaktu s prostředím.
Links
MUNI/A/1470/2022, interní kód MUName: Analýza diverzity socio-kulturních prostředí z perspektivy edukačních jevů
Investor: Masaryk University, Analysis of the diversity of socio-cultural environments from the perspective of educational phenomena
PrintDisplayed: 17/8/2024 01:26