p 2024

Kvalitní škola - kvalitní učitel

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Kvalitní škola - kvalitní učitel

Name (in English)

Quality school - quality teacher

Authors

Edition

Pedagog a dítě současnosti III. 2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Kvalita; mateřská škola; učitel mateřské školy

Keywords in English

Quality; Kindergarten; Preschool teacher
Změněno: 4/5/2024 16:14, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kvalita předškolního vzdělávání je diskutovaná od konce 20. století. OECD ji vnímá ve dvou rovinách: procesuální a strukturální. Kvalitní učitel je hlavním prediktorem kvality předškolního vzdělávání. V České republice vzniklo několik kompetenčních modelů, které akcentují kvalitu učitele jako reflektivního praktika. V tomto ohledu jsou požadavky na dovednosti učitele formulované i v inovovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.

In English

The quality of preschool education has been discussed since the end of the 20th century. The OECD perceives it on two levels: procedural and structural. A quality teacher is the main predictor of the quality of preschool education. Several competence models have been created in the Czech Republic, which emphasize the quality of the teacher as a reflective practitioner. In this respect, the requirements for the teacher's skills are also formulated in the innovative Framework Educational Program for Preschool Education.