Detailed Information on Publication Record
2024
Kvalitní škola - kvalitní učitel
SYSLOVÁ, ZoraBasic information
Original name
Kvalitní škola - kvalitní učitel
Name (in English)
Quality school - quality teacher
Authors
Edition
Pedagog a dítě současnosti III. 2024
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Kvalita; mateřská škola; učitel mateřské školy
Keywords in English
Quality; Kindergarten; Preschool teacher
Změněno: 4/5/2024 16:14, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Kvalita předškolního vzdělávání je diskutovaná od konce 20. století. OECD ji vnímá ve dvou rovinách: procesuální a strukturální. Kvalitní učitel je hlavním prediktorem kvality předškolního vzdělávání. V České republice vzniklo několik kompetenčních modelů, které akcentují kvalitu učitele jako reflektivního praktika. V tomto ohledu jsou požadavky na dovednosti učitele formulované i v inovovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
In English
The quality of preschool education has been discussed since the end of the 20th century. The OECD perceives it on two levels: procedural and structural. A quality teacher is the main predictor of the quality of preschool education. Several competence models have been created in the Czech Republic, which emphasize the quality of the teacher as a reflective practitioner. In this respect, the requirements for the teacher's skills are also formulated in the innovative Framework Educational Program for Preschool Education.