Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{2400423, author = {Teerink Turzíková, Tereza}, booktitle = {Gender perspectives in the Humanities and Social Sciences}, keywords = {performance art; Soňa Švecová; Katalin Ladik}, language = {cze}, title = {Anti-striptýz: Feministické tendence v akční tvorbě za železnou oponou.}, url = {https://gender.ff.cuni.cz/2024/03/04/program-genderove-perspektivy-v-humanitnich-a-socialnich-vedach/}, year = {2024} }
TY - CONF ID - 2400423 AU - Teerink Turzíková, Tereza PY - 2024 TI - Anti-striptýz: Feministické tendence v akční tvorbě za železnou oponou. KW - performance art KW - Soňa Švecová KW - Katalin Ladik UR - https://gender.ff.cuni.cz/2024/03/04/program-genderove-perspektivy-v-humanitnich-a-socialnich-vedach/ N2 - Cílem příspěvku je představit akční tvorbou dvou významných umělkyň tvořících ve stejné době, nicméně vycházející z odlišných kulturních a politických kontextů tehdejších socialistických zemí Československa a Maďarska. Česká umělkyně Soňa Švecová pracovala převážně společně s významnou skupinou akčních a konceptuálních umělců tvořících pod jménem hnutí Aktual, v rámci jejichž 2. manifestace aktuálního umění z roku 1965 provedla plenérovou performance. Její hlavní náplní bylo pomalé svlékání umělkyně před zraky účastníků akce a obvykle bývá vykládána v rituální rovině. Ráda bych performance Švecové analyzovala jako akt zmocnění umělkyně tvořící v patriarchální společnosti a zároveň jako pokus o převrácení mocenské dynamiky v rámci tehdejšího uměleckého světa. S obdobnými principy přitom vědomě pracovala maďarská básnířka a performerka jugoslávského původu Katalin Ladik, která v roce 1968 šokovala tehdejší maďarskou uměleckou scénou recitováním vlastní poezie nahá. Z tohoto jednoduchého gesta se vyvinula série komplexních performancí se silnými feministickými podtóny zpracovávajících téma svlékání a nahoty a upozorňující na objektivizaci ženského těla. V Československu a Maďarsku v 60. a 70. letech přitom neprobíhá živá debata o otázkách genderu a pojem feminismus je spíše neznámý a v tehdejší době jednoznačně spojovaný se západním diskurzem. Ve svém příspěvku navrhuji vnímat tvorbu obou umělkyň z anachronistické, současnými feminismy poučené pozice a odhalovat tak mechanismy stojící za prosakováním genderových témat v umělecké tvorbě za socialismu, o němž do dnešní doby panuje představa jako společnosti feministického vakua. ER -
TEERINK TURZÍKOVÁ, Tereza. Anti-striptýz: Feministické tendence v akční tvorbě za železnou oponou. In \textit{Gender perspectives in the Humanities and Social Sciences}. 2024.
|