2022
How to teach, design and program robotic and IoT systems
HRBÁČEK, Jiří, Jiří STRACH a Miroslav BIŇASZákladní údaje
Originální název
How to teach, design and program robotic and IoT systems
Název česky
Jak na výuku, konstrukci a programování robotických i IoT systémů
Autoři
HRBÁČEK, Jiří, Jiří STRACH a Miroslav BIŇAS
Vydání
New York, ICETA 2022. Proceedings of 20th IEEE International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications, od s. 219-224, 6 s. 2022
Nakladatel
IEEE: Clearance Center, 222 Rosewood Drive, Danvers, MA 01923
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
979-8-3503-2033-6
Klíčová slova anglicky
robotic systems;education; technical education; popularisation of science and technology
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 5. 2024 11:17, doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
V originále
This article summarizes the results from more than twenty years of continual quality research related to teaching of construction and programming of robotic systems, construction of systems controlled by microcontrollers, teaching and study materials with internal intelligence and also IoT systems on elementary schools, high schools and universities. The respondents of the research were teachers of elementary schools, high schools, as well as engineers, developers, which develop electronic systems controlled with the microcontrollers in companies. Six engineers and designers from Jihostroj Velešín and Teplárny Brno were involved in the construction and development of systems programmed in assembler. In teaching and construction were involved six teachers from the secondary vocational school of electrical engineering in Uherský Brod. In the teaching of the construction and programming of robots were involved fifteen elementary school teachers from fifteen Moravian elementary schools. Another six lecturers of educational courses for building and programming robots for elementary and high school students. The second group of respondents dealt with the construction and programming of systems programmed in advanced programming languages (such as C, Basic and Python) – teachers from VŠE, eight teachers from elementary schools and gymnasiums, four high school teachers and twelve lecturers of robot construction and programming courses for students of primary and secondary schools.
Česky
Článek shrnuje výsledky více než dvacet let trvajícího kvalitativního výzkumu týkajícího se výuky stavby a programování robotických systémů, konstrukcí systémů řízených mikrokontrolery, výukových a studijních opor s vnitřní inteligencí i IoT systémů na základních, středních i vysokých školách. Respondenty výzkumu byli učitelé základních škol, středních odborných učilišť a škol i inženýři, vývojáři, kteří vyvíjí elektronické systémy řízené mikrokontroléry ve firmách. Konstrukci a vývoji systémů programovaných v assembleru se věnovalo šest inženýrů, konstruktérů z podniku Jihostroj Velešín a Teplárny Brno. Výuce a konstrukci šest učitelů odborného výcviku ze středního odborného učiliště elektrotechnického Uherský Brod. Výuce stavby a programování robotů patnáct učitelů základních škol z patnácti moravských základních škol. Šest lektorů vzdělávacích kurzů stavby a programování robotů pro žáky základních a středních škol. Druhá skupina respondentů se zabývala stavbou a programováním systémů programovaných ve vyšších programovacích jazycích (C, Basic a Python) se zabývali dva respondenti - VŠE učitelé, osm učitelů základních škol a gymnázií, čtyři učitelé střední učňovské školy a dvanáct lektorů kurzů stavby a programování robotů pro žáky základních a středních škol.