2024
Förderung von Selbstevaluation der angehenden DaF-Lehrenden: Ergebnisse einer Inhaltsanalyse der Selbstevaluationsaussagen
VELIČKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Förderung von Selbstevaluation der angehenden DaF-Lehrenden: Ergebnisse einer Inhaltsanalyse der Selbstevaluationsaussagen
Název česky
Podpora rozvíjení sebehodnocení budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka: obsahová analýza sebehodnotících výroků
Název anglicky
Promotion of self-assessment of prospective teachers for German as a foreign language: Results of a content analysis of self-assessment statements
Autoři
Vydání
Konferenz des Tschechischen Germanistenverbandes: Deutsch im interdisziplinären Gefüge, 2024
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
sebehodnocení učícího se; rozvoj sebehodnoticích dovedností; obsahová analýza; němčina jako cizí jazyk; vzdělávání učitelů
Klíčová slova anglicky
student self-assessment; development of self-assessment skills; content analysis; German as a foreign language; teacher education
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 25. 5. 2024 18:31, Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
V originále
Der Beitrag präsentiert eine Studie, derer Grundlage ein theoriebasiertes Förderprogramm zur Entwicklung von Selbstevaluation darstellt. Das Ziel des Beitrags liegt in der Vorstellung der Charakteristika der Selbstevaluationsaussagen, die von 14 angehenden DaF-Lehrenden am Anfang und am Ende dieses Förderprogrammes erhoben wurden. Zur Datenerhebung wurde die Methode Lautes Erinnern angewendet und für die Analyse wurde auf die Inhaltsanalyse nach Mayring (2010) zurückgegriffen. Die Ergebnisse zeigen, dass obwohl der Entwicklungsprozess von Selbstevaluation ziemlich individuell abläuft, kann man anhand der Analyse von elbstevaluationsaussagen einige gemeinsame Charakteristika dieses Prozesses feststellen – wie etwa fokussierte Aspekte der Leistung und derer Grad an Evidenz. Die Studie soll zur Diskussion über mögliche Implikationen fürs Konzipieren von Förderung der Selbstevaluation im Rahmen der Lehrer*innenbildung beitragen.
Česky
Přáspěvek představuje studii založenou na programu rozvíjejícím sebehodnocení. Cílem je představit charakteristiky sebehodnotících výroků, které byly získány od 14 budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka na začátku a na konci absolvování tohoto programu. Pro sběr dat byla použita metoda hlasitého vzpomínání a pro analýzu byla použita obsahová analýza podle Mayringa (2010). Výsledky ukazují, že ačkoli je proces vývoje sebehodnocení značně individuální, lze analýzou sebehodnotících výroků identifikovat některé společné charakteristiky tohoto procesu - například fokusované aspekty výkonu a úroveň jejich evidence. Cílem příspěvku je rovněž přispět k diskusi o možných implikacích pro koncipování podpory sebehodnocení ve vzdělávání učitelů.
Anglicky
The presentation introduces a study based on a theory-based support program for the development of self-assessment. The aim is to present the characteristics of the self-assessment statements collected from 14 prospective teachers of German as a foreign language at the beginning and at the end of their participation in this support program. The "Lautes Erinnern" method was used for data collection and content analysis according to Mayring (2010) was used for analysis. The results show that although the development process of self-assessment is quite individual, the analysis of the self-assessment statements reveals some common features of this process - such as focused aspects of performance and their level of evidence. The aim of the presentation is also to contribute to the discussion on possible implications for the promotion of self-assessment in teacher training.