k 2024

Förderung von Selbstevaluation der angehenden DaF-Lehrenden: Ergebnisse einer Inhaltsanalyse der Selbstevaluationsaussagen

VELIČKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Förderung von Selbstevaluation der angehenden DaF-Lehrenden: Ergebnisse einer Inhaltsanalyse der Selbstevaluationsaussagen

Název česky

Podpora rozvíjení sebehodnocení budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka: obsahová analýza sebehodnotících výroků

Název anglicky

Promotion of self-assessment of prospective teachers for German as a foreign language: Results of a content analysis of self-assessment statements

Vydání

Konferenz des Tschechischen Germanistenverbandes: Deutsch im interdisziplinären Gefüge, 2024

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

sebehodnocení učícího se; rozvoj sebehodnoticích dovedností; obsahová analýza; němčina jako cizí jazyk; vzdělávání učitelů

Klíčová slova anglicky

student self-assessment; development of self-assessment skills; content analysis; German as a foreign language; teacher education

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 25. 5. 2024 18:31, Mgr. Jana Veličková, Ph.D.

Anotace

V originále

Der Beitrag präsentiert eine Studie, derer Grundlage ein theoriebasiertes Förderprogramm zur Entwicklung von Selbstevaluation darstellt. Das Ziel des Beitrags liegt in der Vorstellung der Charakteristika der Selbstevaluationsaussagen, die von 14 angehenden DaF-Lehrenden am Anfang und am Ende dieses Förderprogrammes erhoben wurden. Zur Datenerhebung wurde die Methode Lautes Erinnern angewendet und für die Analyse wurde auf die Inhaltsanalyse nach Mayring (2010) zurückgegriffen. Die Ergebnisse zeigen, dass obwohl der Entwicklungsprozess von Selbstevaluation ziemlich individuell abläuft, kann man anhand der Analyse von elbstevaluationsaussagen einige gemeinsame Charakteristika dieses Prozesses feststellen – wie etwa fokussierte Aspekte der Leistung und derer Grad an Evidenz. Die Studie soll zur Diskussion über mögliche Implikationen fürs Konzipieren von Förderung der Selbstevaluation im Rahmen der Lehrer*innenbildung beitragen.

Česky

Přáspěvek představuje studii založenou na programu rozvíjejícím sebehodnocení. Cílem je představit charakteristiky sebehodnotících výroků, které byly získány od 14 budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka na začátku a na konci absolvování tohoto programu. Pro sběr dat byla použita metoda hlasitého vzpomínání a pro analýzu byla použita obsahová analýza podle Mayringa (2010). Výsledky ukazují, že ačkoli je proces vývoje sebehodnocení značně individuální, lze analýzou sebehodnotících výroků identifikovat některé společné charakteristiky tohoto procesu - například fokusované aspekty výkonu a úroveň jejich evidence. Cílem příspěvku je rovněž přispět k diskusi o možných implikacích pro koncipování podpory sebehodnocení ve vzdělávání učitelů.