2024
(Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic
ZOUNEK, Jiří, Oto POLOUČEK a Michal ŠIMÁNĚZákladní údaje
Originální název
(Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic
Název česky
(Post)socialistická transformace základních škol v České republice: Procesy, příběhy a výzvy
Autoři
ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Oto POLOUČEK (203 Česká republika, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika)
Vydání
Cham, 288 s. 2024
Nakladatel
Springer Nature
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-031-58767-2
Klíčová slova česky
Česká republika;Postsocialistická transformace;Vzdělávací systém;Školská legislativa;Školy;Autonomie;Každodenní život;Řízení školy;Učitelé;Vzdělávání učitelů;Výuka;Pomůcky;Počítače;Rodiče;Životní příběhy;Historický výzkum;Orální historie;Archivy
Klíčová slova anglicky
Czech Republic;Post-socialist transformation;Education system; School legislation;Schools; Autonomy; Everyday Life; School Management; Teachers;Teacher Education;Teaching; Aids; Computers;Parents;Life Stories;Historical research;Oral history;Archives
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 5. 2024 13:10, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
This book addresses the transformation of primary education in the former Czechoslovakia (now the Czech Republic) after the fall of the communist regime in 1989. It follows the overall transformation of education and school policy and offers original insights into the everyday life of the schools at that time. It also provides a unique perspective on the whole transformation process. The work discusses the school environment in the context of specific local characteristics, such as parents, community, regional institutions, and national and international contexts. The book specifically focuses on the changes in primary school management in terms of economics, organization, and personnel. The processes of pedagogical change are an essential theme of the book. They cover how teachers proceeded through the changes in their work at the time of the transformation and the reasons for their resistance to change, including the challenges that the transformation introduced into their work and personal lives. The book also monitors how the teachers navigated the selection and use of new textbooks and tools, such as digital tools. The work originates in historical-pedagogical research, based primarily on the oral history method and complemented by the study of contemporary documents.
Česky
Tato kniha se zabývá proměnou základního školství v bývalém Československu (nyní Česká republika) po pádu komunistického režimu v roce 1989. Sleduje celkovou proměnu školství a školské politiky a nabízí originální vhled do každodenního života tehdejších škol. Poskytuje také jedinečný pohled na celý proces transformace. Práce pojednává o školním prostředí v kontextu místních specifik, jako jsou rodiče, komunita, regionální instituce a národní a mezinárodní souvislosti. Kniha se konkrétně zaměřuje na změny v řízení základních škol z hlediska ekonomického, organizačního a personálního. Podstatným tématem knihy jsou procesy pedagogických změn. Zabývají se tím, jak učitelé postupovali při změnách ve své práci v době transformace, a důvody jejich odporu ke změnám, včetně výzev, které transformace vnesla do jejich pracovního i osobního života. Kniha také sleduje, jak se učitelé orientovali při výběru a používání nových učebnic a pomůcek, například digitálních. Práce vychází z historicko-pedagogického výzkumu založeného především na metodě orální historie a doplněného studiem dobových dokumentů.
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaV |
|