KACHLÍK, Petr. Žáci základní školy v informační společnosti. In BĚLÍK, M. (Ed.). „Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí“, příspěvky přednesené na semináři v Josefově ve dnech 2.– 4. 5. 2023. 1. vyd. Úpice: Hvězdárna v Úpici, 2024, s. 133-169. ISBN 978-80-86303-59-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Žáci základní školy v informační společnosti
Název česky Žáci základní školy v informační společnosti
Název anglicky Secondary school pupils in an information society
Autoři KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Úpice, „Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí“, příspěvky přednesené na semináři v Josefově ve dnech 2.– 4. 5. 2023, od s. 133-169, 37 s. 2024.
Nakladatel Hvězdárna v Úpici
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-86303-59-8
Klíčová slova česky dotazník; digitální technologie; informační společnost; nelátková závislost; prevence; riziko; televize; volný čas; výzkum; základní škola; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky questionnaire; digital technology; information society; behavioral dependence; prevention; risk; television; leisure; research; secondary school; health; pupil
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 26. 5. 2024 20:37.
Anotace
Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit postoje vzorku žáků druhého stupně základní školy k moderním informačním a komunikačním technologiím, frekvenci a způsob jejich využívání. Byl zvolen design kvantitativní studie realizované pomocí anonymního dotazníkového formuláře sestaveného na základě odborných pramenů. Ke statistické analýze dat bylo využito balíku EpiInfo, k analýze pracovních hypotéz chí-kvadrát testu. Výzkumný vzorek byl složen z 500 žáků druhého stupně 8 základních škol z oblasti jižní Moravy, nábor byl prováděn metodou nabalující se sněhové koule. V celém souboru byli 47 % zastoupeni hoši a 53 % dívky. Dominovali prospěchově lepší žáci (90 %), žáci 6. ročníku představovali 12 % vzorku, žáci 7. ročníku pětinu, žáci 8. a 9. ročníku dvě třetiny. Respondenti nejčastěji tráví volný čas individuálně, méně navštěvují zájmové kroužky či sportují. Třetina komunikuje s přáteli na sociálních sítích, třetina se setkává s přáteli osobně, zbytek tráví osobní volno samostatně či s rodinou. Každý pracovní den sleduje televizi více než desetina žáků, o sobotách a nedělích se na televizi pravidelně dívá pětina, o jednom volném dni více než třetina. Celková doba sledování televize v týdnu činí u více než třetiny souboru 6–10 hodin, u 30 % 11–15 hodin, u pětiny 16 a více hodin. Žáci preferují zejména akční a vědeckofantastické filmy. K zábavě využívá počítač pětina žáků denně, téměř dvě třetiny po větší část týdne. Celková doba denně strávená na počítači je rovnoměrně rozdělena do skupin 2–3 hodiny, 3–4 hodiny, 4–5 hodin a více. Více než 40 % souboru komunikuje na společenských sítích, téměř čtvrtina hraje hry, pětina surfuje po internetu, desetina sleduje video. Denně se v prostředí sociálních sítí pohybuje 80 % uživatelů, polovina žáků kontaktuje též neznámé uživatele. S kyberšikanou se setkal každý dvacátý žák, k útokům bylo využito posměšných textů či fotografií. Pravidelná rodičovská kontrola se uskutečňuje u pouhých 16 % žáků, u desetiny není využívána vůbec. Několikrát měsíčně si na herních automatech zahraje 8 % vzorku, pravidelně několikrát týdně 1 %. V případě setkání se závadovým obsahem na internetu se méně než desetina oslovených radí s rodiči či s učiteli, třetina s vrstevníky, více než polovina tuto situaci nijak neřeší. S rizikovým obsahem na webu se často setkává pětina žáků, hoši podstatně častěji. Doba denně strávená žáky s lepším a horším prospěchem činnostmi na počítači i míra rodičovského dohledu nad mladšími a staršími žáky nejsou významně rozdílné. Žáci nejčastěji tráví svůj volný čas individuálním způsobem, méně organizovaně, třetina využívá komunikace s virtuálními přáteli, třetina se s přáteli setkává osobně. Třetina tráví sledováním televize během týdne 16 a více hodin. Většině žáků slouží počítač k zábavě po podstatnou část týdne. Třetina žáků se zabývá činnostmi na počítači 5 hodin denně a více, nejčastěji komunikují na sociálních sítích, polovina i s neznámými uživateli. Každý dvacátý žák se již setkal s kyberšikanou, přibližně každý třicátý někoho šikanoval. Pravidelná rodičovská kontrola se uskutečňuje pouze u méně než pětiny souboru, u desetiny zcela chybí. Přibližně každý desátý žák si zahraje na automatu alespoň několikrát měsíčně. Závadový obsah na webu žáci řeší především s vrstevníky, polovina jej zcela ignoruje. Žádoucí je důslednější mediální výchova v rodině i ve škole, častější a intenzivnější rodičovský dohled nad žáky při využíváním moderních technologií.
Anotace anglicky
The main objective of the research was to find out the attitudes of the secondary school pupils to modern information and communication technologies, frequency and the way they were used. Furthermore, the investigation focused on typical ways of digesting personal leave, meeting of pupils with risky manifestations in cyberspace, their reaction and the function of parental control. The design of a quantitative study was chosen using an anonymous questionnaire form compiled on the basis of professional sources. Answers were obtained from 500 respondents. The EpiInfo software package was used for the data statistical analysis, to analyze the work hypotheses Chi-quadrate test. The research sample consisted of 8 secondary schools in the area of South Moravia, recruiting was carried out by the snowball sampling method. The whole ensemble was 47 % represented by boys and 53 % of the girl. Dominated pupils with better school results (90 %), pupils of the 6th grade represented 12 % of the sample, pupils of the 7 th grade fifth, pupils of the 8 th and 9 th grades two thirds. Respondents most often spend their free time individually, less visiting hobby or sport groups. One third communicates with friends on social networks, a third meets friends in person, the rest spends personal leave alone or with the family. More than a tenth of pupils watch TV every day, on Saturdays and Sundays, one fifth is regularly watching TV, one free day of more than a third. The total TV watching time in the week is 6–10 hours for more than a third of the ensemble, for 30 % 11-15 hours, for a fifth of 16 and more hours. Pupils prefer action and sci-fi movies. For entertainment, a fifth of pupils use the computer a day, almost two-thirds for most of the week. The total time spent on a computer is evenly divided into groups for 2–3 hours, 3–4 hours, 4–5 hours or more. More than 40 % of the ensemble communicates on social networks, almost a quarter play games, one fifth surfs the Internet, a tenth watches the video. Daily 80 % of users are in social network environment, half of the pupils contact unknown users too. Cyberbullying met every twentieth pupil, the attacks were used by mocking texts or photographs. Regular parental inspection takes place for only 16 % of pupils, in a tenth it is not used at all. Several times a month, 8 % of the sample will play on slot machines, 1 % regularly several times a week. In the case of meeting with defective content on the Internet, less than a tenth of the addressed are advised with parents or teachers, a third with peers, more than half do not solve this situation in any way. A fifth of pupils often encounter the risk content on the web, and the boys are much more common. The time spent by pupils on computer activities does not differ significantly according to their school results, similarly the level of parental supervision according to the age of pupils. Pupils most often spend their free time in an individual way, less organized, a third uses communication with virtual friends, a third meet with friends personally. One third spends watching TV within a week of 16 or more hours. Most pupils serve the computer to entertain a substantial part of the week. A third of pupils deal with computer activities 5 hours a day or more, most often communicate on social networks, half with unknown users. Every twentieth pupil has already met cyberbullying, about every thirtieth bullied someone. Regular parental inspection takes place only for less than a fifth of the ensemble, and a tenth is completely missing. Approximately every tenth pupil will play on the slot machine at least several times a month. Fault content on the web pupils mainly solve with peers, half completely ignore it. It is desirable more consistent media education in the family and school, more frequent and intensive parental supervision of pupils in the use of modern technologies.
Návaznosti
MUNI/A/1510/2021, interní kód MUNázev: Význam speciální pedagogiky a role speciálního pedagoga v mezioborovém kontextu
Investor: Masarykova univerzita, Význam speciální pedagogiky a role speciálního pedagoga v mezioborovém kontextu
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 18:24