J 2024

Explaining the Male-Female Wage Gap: Do Gender Role Attitudes Matter?

FILIPOVA, Lenka Johnson, Jiří BALCAR, Blanka PLASOVÁ a Zuzana Brixiova SCHWIDROWSKI

Základní údaje

Originální název

Explaining the Male-Female Wage Gap: Do Gender Role Attitudes Matter?

Autoři

FILIPOVA, Lenka Johnson (203 Česká republika), Jiří BALCAR (203 Česká republika), Blanka PLASOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Zuzana Brixiova SCHWIDROWSKI

Vydání

Sociológia, BRATISLAVA, INST SOCIOLOGY SLOVAK ACAD SCIENCES, 2024, 0049-1225

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50400 5.4 Sociology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.600 v roce 2022

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

001223582700001

Klíčová slova anglicky

Gender wage gap; gender roles; gender attitudes; gender preferences

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 5. 2024 11:28, Mgr. Blanka Plasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Explaining the Male -Female Wage Gap: Do Gender Role Attitudes Matter? Using data from a unique survey of employees in the Czech Republic, this paper analyzes the relationship between gender -role attitudes and the male -female wage gap while controlling for observable characteristics such as work experience, education, family factors, and job characteristics. The analysis focuses on five factors representing gender -role attitudes that have not been systematically explored in the literature: preferred responsibility for income, preferred responsibility for household chores and child care, life priorities (career, family, others), preference for job flexibility, and prioritizing less demanding and stressful jobs over higher wages. The results demonstrate that in the Czech Republic, traditional gender -role attitudes are significantly correlated with wages and explain a significant part of the gender wage gap. To be effective, policies aiming to promote gender equality in the labor market need to take the prevailing gender norms into account.