2024
Co s načatým studiem aneb konec studijních oborů v Čechách. Část druhá: realizace pokračování ve studiu
SMUTNÁ, VeronikaZákladní údaje
Originální název
Co s načatým studiem aneb konec studijních oborů v Čechách. Část druhá: realizace pokračování ve studiu
Název česky
Co s načatým studiem aneb konec studijních oborů v Čechách. Část druhá: realizace pokračování ve studiu
Název anglicky
Continuing in Studies during the end of Fields of Studies. Part two: the realization of the continuation of studies – summary
Autoři
Vydání
Správní právo, Praha, Ministerstvo vnitra České republiky, 2024, 0139-6005
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50500 5.5 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova česky
Vysoká škola, studijní program, zánik akreditace, pokračování ve studiu, převod
Klíčová slova anglicky
Higher education institution, degree program, terminiation of accredation of the study program, continue of a study, transfer
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 6. 2024 16:57, JUDr. Veronika Smutná, Ph.D.
V originále
Článek „Co s načatým studiem aneb konec studijních oborů v Čechách“, resp. též tato jeho druhá část, se zabývá povinností vysokých škol zajistit studentům studujícím v zanikajících studijních programech možnost pokračovat ve studiu. Zatímco první část s podtitulem „Část první: povinnost vysoké školy zajistit studentům možnost pokračovat ve studiu“ se soustředí zejména na hmotněprávní aspekty (obsah a rozsah povinnosti), předmětem druhé části je zejména procesní realizace této povinnosti. Klíčovým východiskem je skutečnost, že zákon podrobněji neupravuje, jakým způsobem by vysoké školy měly svou povinnost naplnit, jako ani to, jaké právní následky by pokračování v jiném studijním programu mělo přinést studiu samotnému. Autorka v úvodní části zmiňuje jako jednu z možných strategií využití přijímacího řízení, s níž je implicitně spjat následek v podobě započetí nového studia. Zejména s ohledem na to ji však hodnotí kriticky. Za vhodnější proto považuje alternativní postup, který označuje jako „převod“. Jeho materiální podstatou je setrvání studenta v původním studiu, změna nastává „pouze“ ve studijním programu, k němuž se studium nově vztahuje. Podstatnou část článku potom tvoří podrobnější nastínění postupů a institutů správního práva procesního, které je třeba za účelem realizace převodu využít.
Anglicky
The whole article ’Continuing in Studies during the end of Fields of Studies’, incl. this part, deals with the duty of higher education institutions to provide students with the option of continuing their studies in the case of termination of an accreditation of a degree program. Its first part sub headed ’Part one: the Obligation for a College to Provide Students with the Opportunity to Continue their Studies’ deals mainly with content and scope of the obligation. The second part focuses on procedural aspects. Its starting point is missing legal regulation for the procedure, as well as for legal consequences. The author mentions admission procedure (pursuant to the higher education act) as a possible way, followed, however, by many shortcomings, mainly by the breaking of study. She rather suggests an alternative strategy – the ‘transfer’, which enables to keep the study going on. Thorough analysis and suggestion based on institutes of administrative procedural law therefore take a significant part of the article.