D 2024

Towards the Intervention of Dyslexia: a Complex Concept of Dyslexia Intervention System using Eye-Tracking

DOSTÁLOVÁ, Nicol, Petra PÁTKOVÁ DAŇSOVÁ, Stanislav JEŽEK, Michaela VOJTĚCHOVSKÁ, Čeněk ŠAŠINKA et. al.

Základní údaje

Originální název

Towards the Intervention of Dyslexia: a Complex Concept of Dyslexia Intervention System using Eye-Tracking

Autoři

DOSTÁLOVÁ, Nicol (203 Česká republika, domácí), Petra PÁTKOVÁ DAŇSOVÁ (203 Česká republika, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Michaela VOJTĚCHOVSKÁ (203 Česká republika, domácí) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

New York, ETRA '24: Proceedings of the 2024 Symposium on Eye Tracking Research and Applications, od s. 1-6, 6 s. 2024

Nakladatel

Association for Computing Machinery, New York NY, United States

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

979-8-4007-0607-3

Klíčová slova anglicky

dyslexia; intervention; paired reading; eye-tracking

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 12. 2024 12:52, doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.

Anotace

V originále

Dyslexia is a specific learning disability characterized by difficulties in decoding words and reading, which harms the reading process. A large amount of information is delivered in a text-based form, and therefore stable reading development is crucial. For these reasons, it is necessary to focus on intensive dyslexia intervention based regularly and concerning the individual needs and deficiencies of the dyslexic reader. This paper presents a concept of a comprehensive system for dyslexia intervention based on gaze interactions with a detailed introduction of a paired reading approach. The paper includes a description of this approach, its background, and a proposal for the gaze-based implementation of the paired reading approach. The development of an intervention system based on innovative cognitive models of reading approach would lead to the targeted dyslexia intervention and subsequent development of reading skills for dyslexics whose reading literacy does not meet the standards.

Návaznosti

TQ01000037, projekt VaV
Název: Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu
Investor: Technologická agentura ČR, Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu, DC3 - SHUV