DOSTÁLOVÁ, Nicol, Petra PÁTKOVÁ DAŇSOVÁ, Stanislav JEŽEK, Michaela VOJTĚCHOVSKÁ a Čeněk ŠAŠINKA. Towards the Intervention of Dyslexia: a Complex Concept of Dyslexia Intervention System using Eye-Tracking. Online. In Mohamed Khamis, Yusuke Sugano, Ludwig Sidenmark. ETRA '24: Proceedings of the 2024 Symposium on Eye Tracking Research and Applications. Association for Computing Machinery, New York NY, United States, 2024, s. 1-6. ISBN 979-8-4007-0607-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1145/3649902.3656490.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Towards the Intervention of Dyslexia: a Complex Concept of Dyslexia Intervention System using Eye-Tracking
Autoři DOSTÁLOVÁ, Nicol, Petra PÁTKOVÁ DAŇSOVÁ, Stanislav JEŽEK, Michaela VOJTĚCHOVSKÁ a Čeněk ŠAŠINKA.
Vydání ETRA '24: Proceedings of the 2024 Symposium on Eye Tracking Research and Applications, od s. 1-6, 6 s. 2024.
Nakladatel Association for Computing Machinery, New York NY, United States
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 979-8-4007-0607-3
Doi http://dx.doi.org/10.1145/3649902.3656490
Klíčová slova anglicky dyslexia, intervention, paired reading, eye-tracking
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Bc. Nicol Dostálová, učo 428713. Změněno: 10. 6. 2024 12:05.
Anotace
Dyslexia is a specific learning disability characterized by difficulties in decoding words and reading, which harms the reading process. A large amount of information is delivered in a text-based form, and therefore stable reading development is crucial. For these reasons, it is necessary to focus on intensive dyslexia intervention based regularly and concerning the individual needs and deficiencies of the dyslexic reader. This paper presents a concept of a comprehensive system for dyslexia intervention based on gaze interactions with a detailed introduction of a paired reading approach. The paper includes a description of this approach, its background, and a proposal for the gaze-based implementation of the paired reading approach. The development of an intervention system based on innovative cognitive models of reading approach would lead to the targeted dyslexia intervention and subsequent development of reading skills for dyslexics whose reading literacy does not meet the standards.
Návaznosti
TQ01000037, projekt VaVNázev: Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu
Investor: Technologická agentura ČR, Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu, DC3 - SHUV
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 16:27