PÁCL, Jan. Bytí virtuálním studentem: Mediovaná realita distanční výuky. In Za fasádou 2024: studentská sociologická a antropologická konference. 2024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Bytí virtuálním studentem: Mediovaná realita distanční výuky
Název česky Bytí virtuálním studentem: Mediovaná realita distanční výuky
Autoři PÁCL, Jan.
Vydání Za fasádou 2024: studentská sociologická a antropologická konference, 2024.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50400 5.4 Sociology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Facebooková stránka konference
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Změnil Změnil: Mgr. Karel Němeček, učo 471344. Změněno: 12. 6. 2024 18:38.
Anotace
Tento výzkum se zabývá prožíváním studentek a studentů prvních ročníků Masarykovy univerzity v akademickém roce 2020/2021, kdy výuka z důvodu pandemie covid-19 probíhala distančně, v online prostředí digitálních médií. Téma bylo kvalitativně zkoumáno prostřednictvím devíti polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně analyzovány pomocí transcendentální fenomenologie a některých principů metody zakotvené teorie. Výsledky analýzy poukazují na množství negativních pocitů prožívaných komunikačními partnerkami a partnery v období online studia, mezi nimi například demotivace, stres, úzkosti, nejistota, nebo vyhoření. Nízká motivace studentek a studentů k zapojení se do výukového procesu pramenila z nevhodných technických podmínek pro studium, netradičního edukačního prostředí a také z nedostatku fyzického kontaktu s ostatními studujícími a vyučujícími. Osvojování znalostí a dovedností ztěžovaly specifické podmínky testování, podvádění, dlouhodobé narušení denní rutiny nebo neustálá sebekontrola v kameře; usnadňovaly jej pouze nahrávky přednášek. Socializace studujících probíhala především na sociálních médiích a k nim přidružených chatovacích softwarech. Online výuka se vyznačovala vysokou mírou mezistudentské pomoci a solidarity a sdíleným prožíváním s ostatními studujícími. Oba tyto aspekty napomáhaly k (pseudo)posilování kolektivu a studentské identity.
VytisknoutZobrazeno: 26. 7. 2024 11:32