p 2024

Proč si generace (ne)rozumí? Digitální technologie v životě adolescentů, rodičů a učitelů

ZOUNEK, Jiří

Základní údaje

Originální název

Proč si generace (ne)rozumí? Digitální technologie v životě adolescentů, rodičů a učitelů

Název anglicky

Why do generations (mis)understand each other? Digital technologies in the lives of adolescents, parents and teachers

Autoři

Vydání

2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Digitální technologie;adolescenti;učení;učitelé;škola;rodiče;genarace;výzkum;teorie

Klíčová slova anglicky

Digital technologies;adolescents;learning;teachers;school;parents;genaration;research;theory
Změněno: 12. 6. 2024 22:29, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Digitální technologie se staly nedílnou součástí života lidí a mnohdy jsou již prakticky tak běžné, že jsou pro nás „neviditelné“. Přesto vyvolávají celou řadu otázek či dokonce sporů, ať už v rodinách nebo ve školách. Rodiče si myslí, že by se jejich děti měly učit z knih a nenechat se rozptylovat mobilem. Děti si myslí, že rodiče technologiím nerozumí, a proto jim je zakazují. Učitelé vnímají mobil jako rušivý prvek ve škole, ale žáci ho používají běžně mimo školu, tak proč ne ve škole? Takových situací bychom mohli vyjmenovat daleko více. Otázkou ale je, jak tyto rozdílné pohledy na využívání technologií vysvětlit. Skutečně jde o zcela odlišné pohledy na jedno téma? Je opravdu mladá generace úplně jiná? Jsou všichni mladí lidé zdatní ve využívání technologií? Tráví s technologiemi tolik času, že lze mluvit o závislosti na technologiích? V rámci vystoupení autor představí některé možnosti, jak uvažovat o digitálních technologiích v životě různých generací, v učení či v práci (základní) školy. Autor vychází z vlastních výzkumů, které realizoval v posledních letech, ale i z mezioborového studia problematiky.

Anglicky

Digital technologies have become an integral part of people's lives and are often so common, that they are "invisible" to us. Yet they raise many questions or even disputes, whether in families or in schools. Parents think their children should learn from books and not be distracted by mobile phones. Children think that parents do not understand technology and therefore forbid it. Teachers see the mobile phone as a distraction at school, but students use it routinely outside of school, so why not at school? We could list many more situations like this. But the question is how to explain these different perspectives on the use of technology. Are they really completely different perspectives on the same topic? Is the young generation really completely different? Are all young people adept at using technology? Do they spend so much time with technology that we can talk about technology addiction? In this presentation, the author will present some ways of thinking about digital technologies in the lives of different generations, in learning or in the work of (primary) school. The author draws on his own research that he has carried out in recent years, but also on interdisciplinary studies of the issue.

Návaznosti

GA17-06152S, projekt VaV
Název: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Grantová agentura ČR, Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů