J 2024

Demographic predictors of public speaking anxiety among university students

LINTNER, Tomáš a Boglárka BELOVECOVÁ

Základní údaje

Originální název

Demographic predictors of public speaking anxiety among university students

Autoři

LINTNER, Tomáš a Boglárka BELOVECOVÁ

Vydání

Current Psychology, SPRINGER, 2024, 1046-1310

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.800 v roce 2022

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Public speaking anxiety; Communication apprehension; Speech anxiety; Speaking fear; Social anxiety; Mental health

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 6. 2024 12:18, Tomáš Lintner, Ph.D.

Anotace

V originále

Public speaking is a crucial component of many higher education courses and is essential for students’ academic performance and future career success. Despite its importance, public speaking anxiety is a common issue among higher education students, adversely impacting their learning. Addressing this anxiety through targeted interventions, especially for the most at-risk students, is vital. This study provides insights into the demographic predictors of public speaking anxiety, using a sample of 1745 students from a large public university in the Czech Republic. We employed the Personal Report of Confidence as a Speaker in a short form to assess public speaking anxiety levels. Our multivariate regression analysis identified gender, type of high school, and study level as significant predictors of public speaking anxiety, whereas age, nationality, and field of study were not. The study found that women, non-binary individuals, graduates of academic high schools, and bachelor’s students are more prone to public speaking anxiety. These findings highlight the need for targeted intervention and support strategies for students with higher levels of public speaking anxiety.

Návaznosti

LX22NPO5101, projekt VaV
Název: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES