LINTNER, Tomáš a Boglárka BELOVECOVÁ. Demographic predictors of public speaking anxiety among university students. Current Psychology. SPRINGER, 2024, roč. 2024. ISSN 1046-1310. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/s12144-024-06216-w.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Demographic predictors of public speaking anxiety among university students
Autoři LINTNER, Tomáš a Boglárka BELOVECOVÁ.
Vydání Current Psychology, SPRINGER, 2024, 1046-1310.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.800 v roce 2022
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s12144-024-06216-w
Klíčová slova anglicky Public speaking anxiety; Communication apprehension; Speech anxiety; Speaking fear; Social anxiety; Mental health
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Tomáš Lintner, MA, učo 438898. Změněno: 18. 6. 2024 12:18.
Anotace
Public speaking is a crucial component of many higher education courses and is essential for students’ academic performance and future career success. Despite its importance, public speaking anxiety is a common issue among higher education students, adversely impacting their learning. Addressing this anxiety through targeted interventions, especially for the most at-risk students, is vital. This study provides insights into the demographic predictors of public speaking anxiety, using a sample of 1745 students from a large public university in the Czech Republic. We employed the Personal Report of Confidence as a Speaker in a short form to assess public speaking anxiety levels. Our multivariate regression analysis identified gender, type of high school, and study level as significant predictors of public speaking anxiety, whereas age, nationality, and field of study were not. The study found that women, non-binary individuals, graduates of academic high schools, and bachelor’s students are more prone to public speaking anxiety. These findings highlight the need for targeted intervention and support strategies for students with higher levels of public speaking anxiety.
Návaznosti
LX22NPO5101, projekt VaVNázev: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 09:48