2024
Univerzální design prezenční výuky matematiky
MÁSILKO, LukášZákladní údaje
Originální název
Univerzální design prezenční výuky matematiky
Název česky
Univerzální design prezenční výuky matematiky
Název anglicky
Universal Design of Mathematics Classroom Teaching
Autoři
Vydání
1. vyd. Ostrava, od s. 74-86, 13 s. 2024
Nakladatel
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10102 Applied mathematics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
ISBN
978-80-248-4745-0
Klíčová slova česky
univerzální design, výuka, matematika
Klíčová slova anglicky
universal design, teaching, mathematics
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 6. 2024 11:57, Mgr. Lukáš Másilko
V originále
Univerzální design a od něj odvozené metodologie zaměřené na vzdělávání jsou nástrojem k zajištění přístupnosti výuky předmětu pro co nejširší skupinu studentů. Jsou vhodné pro ty učitele či autory učebních plánů, kteří vnímají rozmanitost potřeb svých stávajících i budoucích studentů a dopředu se na to chtějí připravit ve všech aspektech výuky svého předmětu. V tomto článku jsou metodologie univerzálního designu se zaměřením na vzdělávání představeny a jsou popsány výhody i limity jejich použití. Základní principy univerzálního designu jsou poté demonstrovány na třech případových studiích týkajících se výuky matematiky na vysokých školách.
Anglicky
Universal design and the education-focused methodologies derived from it are a tool to ensure that the course is accessible to the largest possible group of students. They are suitable for those teachers or curriculum developers who are aware of the diversity of needs of their current and future students and want to prepare for this in all aspects of their course. In this article, universal design methodologies with an educational focus are introduced and the benefits and limitations of their use are described. The basic principles of universal design are then demonstrated through three case studies related to the teaching of mathematics in higher education.