D 2024

Univerzální design prezenční výuky matematiky

MÁSILKO, Lukáš

Základní údaje

Originální název

Univerzální design prezenční výuky matematiky

Název česky

Univerzální design prezenční výuky matematiky

Název anglicky

Universal Design of Mathematics Classroom Teaching

Vydání

1. vyd. Ostrava, od s. 74-86, 13 s. 2024

Nakladatel

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10102 Applied mathematics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky

ISBN

978-80-248-4745-0

Klíčová slova česky

univerzální design, výuka, matematika

Klíčová slova anglicky

universal design, teaching, mathematics

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 6. 2024 11:57, Mgr. Lukáš Másilko

Anotace

V originále

Univerzální design a od něj odvozené metodologie zaměřené na vzdělávání jsou nástrojem k zajištění přístupnosti výuky předmětu pro co nejširší skupinu studentů. Jsou vhodné pro ty učitele či autory učebních plánů, kteří vnímají rozmanitost potřeb svých stávajících i budoucích studentů a dopředu se na to chtějí připravit ve všech aspektech výuky svého předmětu. V tomto článku jsou metodologie univerzálního designu se zaměřením na vzdělávání představeny a jsou popsány výhody i limity jejich použití. Základní principy univerzálního designu jsou poté demonstrovány na třech případových studiích týkajících se výuky matematiky na vysokých školách.

Anglicky

Universal design and the education-focused methodologies derived from it are a tool to ensure that the course is accessible to the largest possible group of students. They are suitable for those teachers or curriculum developers who are aware of the diversity of needs of their current and future students and want to prepare for this in all aspects of their course. In this article, universal design methodologies with an educational focus are introduced and the benefits and limitations of their use are described. The basic principles of universal design are then demonstrated through three case studies related to the teaching of mathematics in higher education.