J 2024

Rozptýlení z nucené zahálky O divadelních produkcích na polárních výpravách v 19. století

STEHLÍKOVÁ, Karolína

Základní údaje

Originální název

Rozptýlení z nucené zahálky O divadelních produkcích na polárních výpravách v 19. století

Název česky

Rozptýlení z nucené zahálky O divadelních produkcích na polárních výpravách v 19. století

Název anglicky

Diversion in the Times of Enforced Time-Killing: On Theatrical Productions of 19th-Century Polar Expeditions

Vydání

Divadelni Revue, Praha, Academia, 2024, 0862-5409

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

polární výpravy; Robert Falcon Scott; Julius Payer; Carl Weyprecht; divadlo; festivity

Klíčová slova anglicky

polar expeditions; Robert Falcon Scott; Julius Payer; Carl Weyprecht; theatre; festivals

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 6. 2024 09:04, Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek se zaměřuje na performativní aktivity realizované v zimních obdobích v průběhu 19. století a na přelomu 20. století na vědeckých výpravách do Arktidy a Antarktidy. Autorka se věnuje jak již prozkoumaným britským polárním expedicím (Parry, Austin, Scott), které se prokazatelně vyznačovaly rozvinutými divadelními produkcemi, tak z tohoto pohledu zatím nezkoumané rakousko-uherské expedici Carla Weyprechta a Julia Payera do Arktidy. Jestliže se britskému Královskému námořnictvu stalo divadlo nástrojem disciplíny využívaným k ovládání mužstva, výpravy z jiných zemí vnímaly veškerá kreativní vyjádření primárně jako způsob, jak překonávat mentální i fyzické obtíže a udržet morálku mužstva.

Anglicky

The article examines the theatrical activities carried out during the winter periods of the 19th and early 20th centuries on scientific expeditions to the Arctic and Antarctica. The author focuses on the British polar expeditions that have already been studied, such as those led by Parry, Austin, and Scott, which were characterized by welldeveloped theatrical productions. Additionally, the previously unexplored Austro-Hungarian expedition of Carl Weyprecht and Julius Payer to the Arctic is examined from a similar perspective. While the British Royal Navy used theatre as a means of discipline to control their men, other expeditions saw creative expression as a way to overcome mental and physical difficulties and to maintain morale.

Návaznosti

MUNI/A/1445/2022, interní kód MU
Název: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.