FRANTOVÁ, Zuzana a Marie OKÁČOVÁ. AVLA DEI CLARIS RADIAT SPECIOSA METALLIS aneb Proměny obrazu emocí v pozdně antické (vizuální) kultuře. In 32. Letní škola klasických studií, Brno, 30. 6. - 3. 7. 2024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název AVLA DEI CLARIS RADIAT SPECIOSA METALLIS aneb Proměny obrazu emocí v pozdně antické (vizuální) kultuře
Autoři FRANTOVÁ, Zuzana a Marie OKÁČOVÁ.
Vydání 32. Letní škola klasických studií, Brno, 30. 6. - 3. 7. 2024.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky raně křesťánská multimediální estetika; skleněná mozaika; zářící obrazy; exponované psaní; otevřené dílo
Klíčová slova anglicky early Christian multimedia aesthetics; glass mosaic; shining images; exposed writing; open work
Štítky apsidal mosaics, early Christian multimedia aesthetics, exposed writing, shining images
Změnil Změnila: Mgr. Marie Okáčová, Ph.D., učo 52294. Změněno: 7. 7. 2024 19:02.
Anotace
O tom, že pozdně antické – ať už pohanské nebo křesťanské – obrazy vyjadřují a přenášejí emoce, není pochyb. Jakým způsobem však zprostředkování takového prožitku ovlivnil postupný přechod od mimetického ke "konceptuálnímu" umění, spojený s nástupem křesťanství v tomto období? Jak se v pozdní antice a raném středověku proměňoval vizuální jazyk a s ním i emotivní prožitek toho, kdo se dívá? A jakou roli v tom hrají kognitivní kompetence diváka a performativní kontext? Na tyto a související otázky jsme hledaly odpovědi v textech pozdně antických autorů, a především v tehdejší spektakulární multimediální estetice, která doslova „vtahuje do děje“ kombinací zářícího písma a obrazu.
Anotace anglicky
There is no doubt that late antique - both pagan and Christian - images express and transmit emotions. But how did the gradual transition from mimetic to "conceptual" art, linked to the rise of Christianity in this period, affect such an experience? How did visual language and the emotional experience of the viewer change in Late Antiquity and the early Middle Ages? And what role did the viewer's cognitive competence and the overall performative context play? These and related questions were addressed using texts of late antique authors, and especially contemporary multimedia aesthetics, based on the combination of shining images and monumental epigraphs, as evidence.
VytisknoutZobrazeno: 21. 8. 2024 21:36