D 2024

Speech-Based Meaning of Music

KARBANOVÁ, Alice

Základní údaje

Originální název

Speech-Based Meaning of Music

Název česky

Chápání hudby prostřednictvím prosodických isomorfických struktur

Autoři

KARBANOVÁ, Alice

Vydání

1. vyd. Singapore, Proceedings of 27th International Symposium on Frontiers of Research in Speech and Music, od s. 385-397, 12 s. 2024

Nakladatel

Springer Nature Singapore

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Singapur

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-981-97-1548-0

ISSN

Klíčová slova česky

Vnímání hudby, Sémantika hudby, Kognitivní schopnosti, Moduly

Klíčová slova anglicky

Song perception, Musical semantics, Cognitive functions, Modules, Specificity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 7. 2024 09:05, Mgr. Alice Karbanová

Anotace

V originále

Music, much like language, is a distinctively human and universal faculty engaging various facets of cognition and serving as a valuable medium for exploring cognitive processes. In this chapter, we will delve into the intricate interplay between language and music processing, with a specific focus on the semantic realm. The central inquiry revolves around whether language and music contend for processing resources in the perception and interpretation of a song. A song, amalgamating speech and music, naturally offers a context for comparing the processing of these two expressive forms. Over the past decades, connection between language and music processing has become a central theme in cognitive neurosciences, and here we synthesize their latest insights. The overarching goal of this chapter is to present a broad panorama of the current knowledge of the processes involved in perceiving and comprehending a complex semiotic object, addressing the extent to which music influences the perception of speech, as exemplified by sung lyrics in song listening. We review recent studies probing the music-language interface, exploring related issues such as domain specificity and overlapping representations. The accumulated evidence not only suggests the existence of shared neural processing networks for music and language but also implies the presence of independent components in their processing

Česky

Hudba, podobně jako jazyk, je univerzální schopnost, která zapojuje různé aspekty poznávání a slouží jako cenné médium pro zkoumání kognitivních procesů. V této kapitole se zabýváme souhrou mezi jazykem a hudbou se zvláštním zaměřením na sémantiku. Ústřední otázkou je, zda jazyk a hudba spolu při vnímání a interpretaci písně soupeří. Píseň, která spojuje řeč a hudbu, přirozeně nabízí kontext pro porovnání zpracování těchto dvou výrazových forem. V posledních desetiletích se spojení mezi zpracováním jazyka a hudby stalo ústředním tématem kognitivních neurověd a zde syntetizujeme jejich nejnovější poznatky. Zastřešujícím cílem této kapitoly je představit široké panorama současných poznatků o procesech zapojených do vnímání a chápání komplexního sémiotického objektu, jakým je píseň, přičemž se zabýváme tím, do jaké míry hudba ovlivňuje vnímání řeči. Podáváme přehled nejnovějších studií zkoumajících rozhraní hudby a jazyka, přičemž zkoumáme související otázky, jako je specifičnost obou domén a společné reprezentace. Shromážděné důkazy nejen naznačují existenci společných neuronálních sítí pro zpracování hudby a jazyka, ale také naznačují přítomnost nezávislých složek v jejich zpracování.