2024
Speech-Based Meaning of Music
KARBANOVÁ, AliceZákladní údaje
Originální název
Speech-Based Meaning of Music
Název česky
Chápání hudby prostřednictvím prosodických isomorfických struktur
Autoři
KARBANOVÁ, Alice
Vydání
1. vyd. Singapore, Proceedings of 27th International Symposium on Frontiers of Research in Speech and Music, od s. 385-397, 12 s. 2024
Nakladatel
Springer Nature Singapore
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Stát vydavatele
Singapur
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-981-97-1548-0
ISSN
Klíčová slova česky
Vnímání hudby, Sémantika hudby, Kognitivní schopnosti, Moduly
Klíčová slova anglicky
Song perception, Musical semantics, Cognitive functions, Modules, Specificity
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 7. 2024 09:05, Mgr. Alice Karbanová
V originále
Music, much like language, is a distinctively human and universal faculty engaging various facets of cognition and serving as a valuable medium for exploring cognitive processes. In this chapter, we will delve into the intricate interplay between language and music processing, with a specific focus on the semantic realm. The central inquiry revolves around whether language and music contend for processing resources in the perception and interpretation of a song. A song, amalgamating speech and music, naturally offers a context for comparing the processing of these two expressive forms. Over the past decades, connection between language and music processing has become a central theme in cognitive neurosciences, and here we synthesize their latest insights. The overarching goal of this chapter is to present a broad panorama of the current knowledge of the processes involved in perceiving and comprehending a complex semiotic object, addressing the extent to which music influences the perception of speech, as exemplified by sung lyrics in song listening. We review recent studies probing the music-language interface, exploring related issues such as domain specificity and overlapping representations. The accumulated evidence not only suggests the existence of shared neural processing networks for music and language but also implies the presence of independent components in their processing
Česky
Hudba, podobně jako jazyk, je univerzální schopnost, která zapojuje různé aspekty poznávání a slouží jako cenné médium pro zkoumání kognitivních procesů. V této kapitole se zabýváme souhrou mezi jazykem a hudbou se zvláštním zaměřením na sémantiku. Ústřední otázkou je, zda jazyk a hudba spolu při vnímání a interpretaci písně soupeří. Píseň, která spojuje řeč a hudbu, přirozeně nabízí kontext pro porovnání zpracování těchto dvou výrazových forem. V posledních desetiletích se spojení mezi zpracováním jazyka a hudby stalo ústředním tématem kognitivních neurověd a zde syntetizujeme jejich nejnovější poznatky. Zastřešujícím cílem této kapitoly je představit široké panorama současných poznatků o procesech zapojených do vnímání a chápání komplexního sémiotického objektu, jakým je píseň, přičemž se zabýváme tím, do jaké míry hudba ovlivňuje vnímání řeči. Podáváme přehled nejnovějších studií zkoumajících rozhraní hudby a jazyka, přičemž zkoumáme související otázky, jako je specifičnost obou domén a společné reprezentace. Shromážděné důkazy nejen naznačují existenci společných neuronálních sítí pro zpracování hudby a jazyka, ale také naznačují přítomnost nezávislých složek v jejich zpracování.