J 2024

Komparácia vybraných bakalárskych trénerských programov v Kanade a Nórsku

SPORINA, Richard, Vladimír JŮVA and Juraj SZIGETI

Basic information

Original name

Komparácia vybraných bakalárskych trénerských programov v Kanade a Nórsku

Name in Czech

Komparace vybraných bakalářských trenérských programů v Kanadě a Norsku

Name (in English)

Comparison of selected bachelor coaching programs in Canada and Norway

Authors

SPORINA, Richard, Vladimír JŮVA and Juraj SZIGETI

Edition

Česká kinantropologie, Czechia, Česká kinantropologická společnost, 2024, 1211-9261

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

trenérské vzdělávání; bakalářský program; kurikulum; kinantropologie; kineziologie; sportovní vědy

Keywords in English

coach education; bachelor program; curriculum; kinesiology; sport science

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/7/2024 11:28, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Formálne pregraduálne vzdelanie tvorí dôležitý predpoklad a prerekvizitu ku profesionalizácii trénerskej práce, ďalšiemu vzdelaniu a prístupu k profesionálnym certifikačným programom. Vzdelávanie predstavuje kľúčový prvok formovania budúcich pohybových špecialistov, ktorí prispievajú k zlepšovaniu zdravia, pohybu a výkonu jednotlivcov a komunít. Cieľom štúdie je komparatívna analýza bakalárskeho vzdelávania osobných a kondičných trénerov vo vybraných univerzitách v Kanade a Nórsku. Všeobecne identifikujeme výraznú podobnosť na severoamerickej a škandinávskej univerzite. Na obidvoch univerzitách sa objavuje identický počet základných povinných a voliteľných predmetov štúdia. Pre konkrétnu komparáciu sme vybrali odbornú prax a predovšetkým predmety so zameraním na biomedicínsky, pohybový a športový profil, tzn. fundamentálnu časť trénerského profesijného vedenia. Zásadným porovnávacím ukazovateľom bola rozdielnosť v prospech severoamerickej univerzity v počte sledovaných predmetov, v oblasti teórie pohybových požiadaviek a vedecky orientovaných predmetov. Komparácia odborných praxí v sledovaných inštitúciách síce ukazuje rozdielny počet takto zameraných predmetov – štyri v Kanade oproti iba jednému predmetu v Nórsku, ale v súhrne s veľmi podobnou časovou dotáciou cca 250 hodín. Na základe globálnych trendov môžeme predpokladať, že v nasledujúcich rokoch si uvedená problematika vyžiada systematickejšiu pozornosť v súvislosti so spresňovaním vymedzenia profesijných kompetencií a regulácie povolania športového trénera.

In Czech

Formální pregraduální vzdělání tvoří důležitý předpoklad a prerekvizitu ke profesionalizaci trenérské práce, dalšímu vzdělávání a přístupu k profesionálním certifikačním programům. Vzdělávání představuje klíčový prvek formování budoucích pohybových specialistů, kteří přispívají ke zlepšování zdraví, pohybu a výkonu jednotlivců i komunit. Cílem studie je komparativní analýza bakalářského vzdělávání osobních a kondičních trenérů na vybraných univerzitách v Kanadě a Norsku. Obecně identifikujeme výraznou podobnost na severoamerické a skandinávské univerzitě. Na obou univerzitách se objevuje identický počet základních povinných a volitelných předmětů studia. Pro konkrétní komparaci jsme vybrali odbornou praxi, a především předměty se zaměřením na biomedicínský, pohybový a sportovní profil, tzn. fundamentální část trenérského profesního vědění. Zásadním srovnávacím ukazatelem byla rozdílnost ve prospěch severoamerické univerzity v počtu sledovaných předmětů, v oblasti teorie pohybových požadavků a vědecky orientovaných předmětů. Komparace odborných praxí ve sledovaných institucích sice ukazuje rozdílný počet takto zaměřených předmětů – čtyři v Kanadě oproti pouze jednomu předmětu v Norsku, ale v souhrnu s velmi podobnou časovou dotací cca 250 hodin. Na základě globálních trendů můžeme předpokládat, že v následujících letech si uvedená problematika vyžádá systematičtější pozornost v souvislosti se zpřesňováním vymezení profesních kompetencí a regulace povolání sportovního trenéra.

Links

MUNI/A/1173/2021, interní kód MU
Name: Jak se sportovní trenérky a trenéři učí trénovat (Acronym: JASTRUT)
Investor: Masaryk University