HŘAVOVÁ, Aneta. Rodičovské praktiky v rámci podpory rozvoje čtenářské pregramotnosti u dětí v předškolním věku. In Mateřská škola jako dílna lidskosti aneb předškolní vzdělávání v novém tisíciletí. 2024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rodičovské praktiky v rámci podpory rozvoje čtenářské pregramotnosti u dětí v předškolním věku
Název česky Rodičovské praktiky v rámci podpory rozvoje čtenářské pregramotnosti u dětí v předškolním věku
Název anglicky Parenting practices in the framework of supporting the development of pre-literacy in preschool children
Autoři HŘAVOVÁ, Aneta.
Vydání Mateřská škola jako dílna lidskosti aneb předškolní vzdělávání v novém tisíciletí. 2024.
Další údaje
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky čtenářská pregramotnost, předškolní věk, rodina
Klíčová slova anglicky reading preliteracy, preschool age, family
Změnil Změnila: Mgr. Aneta Hřavová, učo 462083. Změněno: 25. 7. 2024 11:43.
Anotace
Studie je součástí disertační práce, která se zabývá podporou rozvoje čtenářské pregramotnosti v rodině předškolních dětí a v mateřské škole. Cílem této studie bylo zjistit, jaké jsou rodičovské praktiky, které ovlivňují rozvoj čtenářské pregramotnosti u jejich dětí v předškolním věku. V tomto příspěvku se zaměřuji na prostředí rodiny. Pro tyto účely byla využita kombinace výzkumných metod –vedení deníku rodiči a rozhovor. V tomto příspěvku seznamuji s výsledky rozhovorů v komparaci s výsledky z analýzy deníků. Z výsledků vyplynulo, že rozdíly mezi praktikami rodičů jsou patrné, přesto je domácí předčítání u všech rodičů dominantní aktivitou, díky které rodiče podporují rozvoj čtenářské pregramotnosti u svých dětí.. V závěru práce uvažuji nad možnými souvislostmi těchto výzkumných zjištění.
Anotace česky
Studie je součástí disertační práce, která se zabývá podporou rozvoje čtenářské pregramotnosti v rodině předškolních dětí a v mateřské škole. Cílem této studie bylo zjistit, jaké jsou rodičovské praktiky, které ovlivňují rozvoj čtenářské pregramotnosti u jejich dětí v předškolním věku. V tomto příspěvku se zaměřuji na prostředí rodiny. Pro tyto účely byla využita kombinace výzkumných metod –vedení deníku rodiči a rozhovor. V tomto příspěvku seznamuji s výsledky rozhovorů v komparaci s výsledky z analýzy deníků. Z výsledků vyplynulo, že rozdíly mezi praktikami rodičů jsou patrné, přesto je domácí předčítání u všech rodičů dominantní aktivitou, díky které rodiče podporují rozvoj čtenářské pregramotnosti u svých dětí.. V závěru práce uvažuji nad možnými souvislostmi těchto výzkumných zjištění.
Anotace anglicky
The study is part of a dissertation that deals with the development of reading pre-literacy in the family of preschool children and in kindergarten. The aim of this study was to find out what are the parental practices that influence the development of pre-literacy in their preschool children. In this post, I focus on the family environment. For these purposes, a combination of research methods was used - keeping a diary by parents and an interview. In this post, I introduce the results of the interviews in comparison with the results from the analysis of the diaries. The results showed that the differences between the parents' practices are noticeable, yet home reading is the dominant activity for all parents, thanks to which parents support the development of pre-literacy in their children. At the end of the thesis, I consider the possible connections of these research findings.
VytisknoutZobrazeno: 4. 9. 2024 20:15