B 2024

Logopedická cvičení u afázie a kognitivních poruch. Konverzační trénink pro dospělé

LASOTOVÁ, Naděžda

Základní údaje

Originální název

Logopedická cvičení u afázie a kognitivních poruch. Konverzační trénink pro dospělé

Název česky

Logopedická cvičení u afázie a kognitivních poruch. Konverzační trénink pro dospělé

Autoři

LASOTOVÁ, Naděžda

Vydání

Praha, 320 s. 2024

Nakladatel

Grada Publishing a.s.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

ISBN

978-80-271-5151-6

Klíčová slova česky

afázie – kognitivní poruchy – komunikace – klinická logopedie – psychologie – kvalita života

Klíčová slova anglicky

aphasia – cognitive disorders – communication – clinical speech and language therapy – psychology – quality of life

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 7. 2024 17:23, Mgr. Naděžda Lasotová, MBA

Anotace

V originále

Afázie, tedy narušení jazykových funkcí, je jedním z nejzávažnějších postižení schopnosti komunikace. Zasahuje do mnoha oblastí pacientova života, ale i do života jeho rodiny a jeho blízkých. Péče o pacienty s afázií je multidisciplinární, propojující lékařské i nelékařské profese. Afázie vzniká náhle na základě ložiskového poškození mozku. Mezi její symptomy patří: poruchy plynulosti a tempa řeči, poruchy porozumění, parafázie, anomie, neologismy, agramatismy, perseverace, echolálie a další. Postižena bývá i schopnost čtení, psaní a počítání. Kognitivní poruchy, nejčastěji poruchy paměti, pozornosti, učení, schopnosti rozhodování a orientace, se rozvíjejí postupně. Odbornou lékařskou péči zajišťuje především neurolog, psychiatr, gerontopsychiatr a praktický lékař. Diagnostiku a terapii jazykových a jazykově kognitivních funkcí zajišťuje klinický logoped. Diagnostika a terapie kognitivních funkcí spadá mezi nelékařskými profesemi pod odbornost klinického psychologa, respektive neuropsychologa. V terapii a tréninku je nepostradatelná, ba zásadní role rodiny, respektive komunikačního partnera. Sada 80 pracovních listů obsažená v této publikaci je určena k podpoře aktivní komunikace osob s lehkým až středně těžkým stupněm afázie a/nebo lehkým až středně těžkým narušením jazykově kognitivních funkcí, a to při práci ve dvojici s komunikačním partnerem (klinickým logopedem, rodinným příslušníkem, kamarádem, známým, pečovatelem apod.) anebo skupinovou formou. Dílčí cvičení jsou výstižná, variabilní a nabízí velké množství tematických celků ke stimulaci jazykových funkcí v podobě mluvené řeči, čtení, psaní, počítání, cvičení paměti, pozornosti i exekutivních funkcí. Konverzační trénink přináší benefi t nejen pro osobu s oslabením jazykových, resp. jazykově kognitivních funkcí, ale má i pozitivní společenský dopad v podobě zlepšování komunikačních schopností, navazování mezilidských vztahů, upevňování vztahů v rodině i mezi generacemi. Zlepšení schopnosti komunikace pozitivně ovlivňuje kvalitu života osob s afázií a jejich blízkých.

Anglicky

Aphasia, or language impairment, is one of the most serious impairments in the ability to communicate. It aff ects many areas of a patient‘s life, as well as the lives of their family and loved ones. The care of patients with aphasia is multidisciplinary, linking medical and non-medical professions. Aphasia arises suddenly as a result of a focal brain damage. Symptoms of aphasia include: speech fl uency and rate disorder, comprehension disorders, paraphasia, anomia, neologisms, agrammatisms, perseverations, echolalia etc. The ability to read, write and count is also aff ected. Cognitive disorders, i.e. most often disorders of memory, attention, learning, decision-making, orientation, etc., develop gradually. Specialist medical care is provided mainly by a neurologist, psychiatrist, gerontopsychiatrist and general practitioner. Diagnosis and therapy of language and language-cognitive functions are provided by a clinical speech and language therapist. Among non-medical professions, the diagnosis and therapy of cognitive functions falls under the expertise of a clinical psychologist or neuropsychologist. The role of the family or communication partner in therapy and training is indispensable or even essential. The set of 80 worksheets contained in this publication is designed to support active communication in people with mild to moderate aphasia and/or mild to moderate cognitive impairment, either in paired work with a communication partner (clinical speech and language therapist, family member, friend, caregiver, etc.) or in a group setting. The activities herein are concise, variable and off er a wide variety of topics to stimulate language functions in the form of speaking, reading, writing, counting, memory, attention and executive functions. Conversational training brings benefi ts not only to the person with impaired language or language-cognitive functions, but also has a positive social impact in terms of improving communication skills, establishing interpersonal relationships, strengthening family and intergenerational relationships. Improving communication skills positively aff ects the quality of life of people with aphasia and their loved ones.