KOUTNÝ, Ivan. The Venus of Věstonice in the mirror of history and contemporary technologies. Online. In ZBORNÍK PRÍSPEVKOV z vedeckej konferencie CSTI 2023 Conservation Science, Technology and Industry. Bratislava: Slovenská technická univerzita v Bratislave; Slovenské národné múzeum, 2024, s. 112-118, 494 s. ISBN 978-80-8060-554-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Venus of Věstonice in the mirror of history and contemporary technologies
Název česky Věstonická venuše v horizontu dějin a současných technologií
Název anglicky The Venus of Věstonice in the mirror of history and contemporary technologies
Autoři KOUTNÝ, Ivan.
Vydání Bratislava, ZBORNÍK PRÍSPEVKOV z vedeckej konferencie CSTI 2023 Conservation Science, Technology and Industry, od s. 112-118, 494 s. 2024.
Nakladatel Slovenská technická univerzita v Bratislave; Slovenské národné múzeum
Další údaje
Typ výsledku Stať ve sborníku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
ISBN 978-80-8060-554-4
Klíčová slova česky Věstonická venuše, Technologie, Moravské zemské muzeum, Kopie artefaktů
Klíčová slova anglicky Venus of Věstonice, Technology, Moravian Museum, Copying of artifacts
Změnil Změnil: Mgr. Ivan Koutný, učo 416120. Změněno: 29. 7. 2024 12:27.
Anotace
The paper deals with the oldest figurative representation of a woman made of fired clay. It outlines the historical context and the circumstances of the find of this unique item related to eminent personalities of the interwar archaeology. Excavations carried out on sites where mammoth hunters used to live aroused great interest of the professional as well as general public. This interest in archaeology has persisted till today. This is evidenced by the unprecedented interest in the project created in cooperation of the Moravian Museum and the artist Jiří Pec. The output thereof is a limited edition of copies of the Venus of Věstonice. All what preceded the start of this project that was discussed in the media and triggered a wave of public interest, is part of the present paper. In the research, the original aim of which was a scientific evaluation of the artefact, the most modern technologies and methods were applied enabling to gather, in a non-invasive way, all the data for a further deep analysis and future research. This digital imprint of a unique art work from the Gravettian will remain preserved for future generations and allow its research by the means of digital technologies.
VytisknoutZobrazeno: 5. 10. 2024 22:09