BROWN, Taylor, Lukas BLINKA, Kara DADSWELL, Rachel KOWERT, Daniel ZARATE a Vasileios STAVROPOULOS. User-Avatar discrepancy scale : a comparative measurement of self and avatar views. Behaviour & Information Technology. Abingdon: Taylor & Francis, 2024, s. 1-18. ISSN 0144-929X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/0144929X.2024.2381603.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název User-Avatar discrepancy scale : a comparative measurement of self and avatar views
Autoři BROWN, Taylor, Lukas BLINKA, Kara DADSWELL, Rachel KOWERT, Daniel ZARATE a Vasileios STAVROPOULOS.
Vydání Behaviour & Information Technology, Abingdon, Taylor & Francis, 2024, 0144-929X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW article - open access
Impakt faktor Impact factor: 3.700 v roce 2022
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/0144929X.2024.2381603
Klíčová slova anglicky Avatar; user-avatar; gamers; user-avatar bond; measurement; discrepancy
Štítky online first
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD., učo 79130. Změněno: 13. 8. 2024 19:08.
Anotace
An avatar is one’s figure of representation within the virtual world. The user-avatar bond is suggested to carry information about who/how the person is in their real life. Discrepancies between an individual’s self and avatar perceptions have been associated with disordered gaming and reduced well-being, requiring assessment. Although several instruments purport to measure UAB, there is no targeted user-avatar discrepancy scale. To address this gap, the user-avatar views of 477 gamers aged between 11–21 years old (meanage = 16.39; SD = 1.6) were assessed across 15 dimensions, each defined by a pair of bipolar adjectives (e.g. strong-weak) rated on a seven-point scale. The optimum combination of scale items was concluded via a three-step validation procedure including (i) exploratory factor analysis, (ii) confirmatory factor analysis, and (iii) item response theory analysis. Findings supported a unifactorial user-avatar discrepancy measure composed of eight items, with social-desirability issues involving strength, physical abilities, and emotionality underpinning participants’ responses.
Návaznosti
GA21-30769S, projekt VaVNázev: Závislost na hraní počítačových her v longitudinální a psychodynamické perspektivě
Investor: Grantová agentura ČR, Závislost na hraní počítačových her v longitudinální a psychodynamické perspektivě
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 13:17