C 2024

Franz Anton Maulbertsch: Objednavatelé, dějiny „mentalit“ a pozdní osvícenství na Moravě

KROUPA, Jiří

Základní údaje

Originální název

Franz Anton Maulbertsch: Objednavatelé, dějiny „mentalit“ a pozdní osvícenství na Moravě

Název anglicky

Franz Anton Maulbertsch: Patrons, the history of "mentalités" and the late Enlightenment in Moravia

Autoři

KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

První. Olomouc, Maulbertsch Pinxit (Zakázky Franze Antona Maulbertsche v Čechách a na Moravě). od s. 13-24, 12 s. Katalog výstavy, 2024

Nakladatel

Muzeum umění Olomouc

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-88621-24-9

Klíčová slova česky

Franz Anton Maulbertsch; dějiny mentalit; pozdní osvícenství na Moravě

Klíčová slova anglicky

Franz Anton Maulbertsch; history of mentalités; the late Enlightenment in Moravia

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 8. 2024 17:50, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.

Anotace

V originále

Vstupní text ke katalogu tvorby Franze Antona Maulbertsche v Čechách a na Moravě diskutuje otázku, zde je možné ustavit určitý vztah mezi vizuální a obsahovou podobou umělcova díla a mentálními stereotypy v pociťování světa moravských objednavatelů a pozdních osvícenců. Téma je postupně probíráno v dílčích sondách: mentální stereotypy a pojem „kolektivní reprezentace“; pozdní osvícenství na Moravě; tradiční barokní alegorie a svět nového mecenášství; arkádská kritika a význam nového vizuálního myšlení; umění a antropologický obrat; kolektivní reprezentace a výzva k dialogickému vcítění se do bohatství vizuální formy.

Anglicky

The introductory text to the catalog of the work of Franz Anton Maulbertsch in Bohemia and Moravia discusses the question, if it is possible to establish a certain relationship between the visual form and content of the artist's work with mental stereotypes in the sense of the world of Moravian patrons and late enlightened people. The topic is gradually discussed in partial probes: mental stereotypes and the concept of "collective representation"; the late Enlightenment in Moravia; traditional baroque allegory and the world of new patronage; Arcadian criticism and the importance of new visual thinking; art and the anthropological turn; collective representation and an invitation to dialogically empathize with the richness of visual form.