J 2024

“The Schools Try, But...”: A Holistic Perspective on the Social Adaptation of Ukrainian Refugee Students in Czech Schools

HLAĎO, Petr, Kateřina LOJDOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Klára ŠEĎOVÁ, Tomáš LINTNER et. al.

Základní údaje

Originální název

“The Schools Try, But...”: A Holistic Perspective on the Social Adaptation of Ukrainian Refugee Students in Czech Schools

Vydání

Learning, Culture and Social Interaction, London, England, Elsevier, 2024, 2210-6561

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.900 v roce 2022

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

school adaptation; social adaptation; psychological adaptation; assimilation; integration; refugee students

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 8. 2024 11:35, doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.

Anotace

V originále

After the Russian invasion of Ukraine, the Czech Republic faced an unprecedented influx of Ukrainian refugees. This presented an immediate challenge for Czech schools. The present research aims to examine the social adaptation of Ukrainian students in Czech schools from the holistic perspective of headteachers, teachers, parents, and the students themselves. We conducted semi-structured interviews with these actors from six lower secondary schools that enrolled the largest influx of Ukrainian refugee students throughout the 2022/2023 academic year. The analysis included 58 interviews that were analyzed using grounded theory techniques. According to Berry’s model of acculturation, the results show the tension between assimilation and integration. School actors and parents understand assimilation as the goal of social adaptation; however, assimilation can encounter challenges from the importance of ethnicity for students, the level of the Czech language, and the approach to friendship with Czech classmates. The process of students’ social adaptation is further influenced by the mode in which the students find themselves (openness to friendship, utilitarian friendships, and (self-)isolation) and the approach of the teachers (intervening, doubtful and inattentive non-intervening).

Návaznosti

LX22NPO5101, projekt VaV
Název: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES

Přiložené soubory