LÍPOVÁ, Magdaléna. Diálogo interdisciplinar entre la literatura infantil y juvenil checa y la psicología evolutiva. In IV Congreso de Literatura Comparada, Universidad de Costa Rica. 2024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Diálogo interdisciplinar entre la literatura infantil y juvenil checa y la psicología evolutiva
Název česky Mezioborový dialog mezi současnou českou literaturou pro děti a mládež a vývojovou psychologií
Název anglicky Interdisciplinary dialogue between contemporary Czech children's and youth literature and developmental psychology
Autoři LÍPOVÁ, Magdaléna.
Vydání IV Congreso de Literatura Comparada, Universidad de Costa Rica, 2024.
Další údaje
Originální jazyk španělština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Kostarika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW webové stránky Univerzity Costa Rica, konference Congreso de Literatura Comparada
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky česká literatura pro děti a mládež; vývojová psychologie; interdisciplinární dialog; psychosociální vývoj; tranzitorní krize
Klíčová slova anglicky czech children's and youth literature; developmental psychology; interdisciplinary dialogue; psychosocial development; transitory crisis
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Magdaléna Lípová, učo 66405. Změněno: 1. 9. 2024 14:34.
Anotace
Esta ponencia utiliza el método del análisis interpretativo e investiga una selección de literatura infantil y juvenil. La selección de textos se basa en libros de escritores checos premiados después del año 2000, con un tema que toca la psicología, ya sean las emociones en Modrý Poťouch de Miloš Kratochvil, las relaciones sociales en Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř de Martina Drijverová, o el tema de los recuerdos encerrados en el subconsciente en Zločin na Starém Městě pražském de Daniela Krolupperová. La ponencia muestra cómo se reflejan los temas de la psicología en la literatura infantil y juvenil seleccionada, cómo reflejan la etapa de desarrollo de los lectores infantiles a los que va dirigida la prosa. Modrý Poťouch de Miloš Kratochvíl está destinado a niños en edad preescolar a partir de cinco años, Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř de Martina Drijverová está recomendado para niños a partir de siete años, es decir, para lectores principiantes en edad escolar temprana, y la prosa de Daniela Krolupperová con trama detectivesca Zločin na Starém Městě pražském (Crimen en la Ciudad Vieja de Praga) está destinada a lectores adolescentes a partir de doce años. El estudio busca escenarios formativos que se dirijan tanto a los protagonistas de las historias narradas como al niño lector de esa edad, que las explora y navega a través de la literatura, descubriendo experiencias, emociones, relaciones y descubriendo su lugar en los grupos sociales. El artículo forma parte de una investigación de tesis más amplia y tiene como objetivo explorar las características psicológicas de los personajes en diferentes etapas de desarrollo psicológico en textos seleccionados de escritores checos de literatura infantil y juvenil, para describir y categorizar las tareas de desarrollo, actitudes, cualidades y valores que se acentúan en estas obras en prosa y compararlas con las teorías comúnmente conocidas de la psicología evolutiva - la teoría del desarrollo del pensamiento, la conciencia moral, pero sobre todo comparar los textos literarios con la teoría del desarrollo psicosocial de Erik Erikson.
Anotace česky
Konferenční příspěvek metodou interpretační analýzy zkoumá výběr z literatury pro děti a mládež. Výběr textů vychází z knih českých spisovatelů oceněných po roce 2000, s výrazným tématem, které se dotýká psychologie, ať už jde o emoce v knize Modrý Poťouch Miloše Kratochvíla, sociální vztahy v knize Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř Martiny Drijverové či téma vzpomínky zasuté do podvědomí zpracované v knize Zločin na Starém Městě pražském Daniely Krolupperové. Příspěvek ukazuje, jak se ve vybrané literatuře pro děti a mládež témata psychologie odráží, jak reflektují daný vývojový stupeň dětských čtenářů, jimž jsou prózy určeny. Modrý Poťouch Miloše Kratochvíla je určen předškolním dětem od pěti let věku, příběh Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř Martiny Drijverové je doporučen pro děti od sedmi let věku, tedy pro začínající čtenáře mladšího školního věku a próza s detektivní zápletkou Zločin na Starém Městě pražském Daniely Krolupperové je věnovaná dospívajícím čtenářům od dvanácti let. Studie hledá formativní scénáře, které oslovují jak hrdiny vyprávěných příběhů, tak dětského čtenáře daného věku, jenž je prostřednictvím literatury zkoumá a orientuje se v nich, poznává prožitky, emoce, vztahy a objevuje své místo v sociálních skupinách. Příspěvek je součástí rozsáhlejšího disertačního výzkumu a klade si za cíl zkoumat ve vybraných textech českých spisovatelů literatury pro děti a mládež psychologické charakteristiky postav v různých etapách psychického vývoje, popsat a kategorizovat vývojové úkoly, postoje, vlastnosti a hodnoty, které jsou v těchto prózách akcentovány, a srovnat je s obecně známými teoriemi ontogenetické psychologie - teorií vývoje myšlení, morálního vědomí, ale především srovnat literární texty s teorií psychosociálního vývoje Erika Eriksona.
Anotace anglicky
This paper uses the method of interpretative analysis and investigates a selection of children's and young people's literature. The selection of texts is based on books by Czech writers awarded prizes after the year 2000, with a theme that touches on psychology, be it emotions in Modrý Poťouch by Miloš Kratochvil, social relations in Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř by Martina Drijverová, or the theme of memories locked in the subconscious in Zločin na Starém Městě pražském by Daniela Krolupperová. The paper shows how the themes of psychology are reflected in the selected children's and youth literature, how they reflect the stage of development of the children's readers for whom the prose is intended. Modrý Poťouch by Miloš Kratochvíl is intended for pre-school children from the age of five, Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř by Martina Drijverová is recommended for children from the age of seven years, Daniela Krolupperová's detective prose Zločin na Starém Městě pražském (Crime in the Old Town of Prague) is intended for teenage readers aged twelve and above. The study seeks formative scenarios that address both the protagonists of the stories told and the child reader of that age, who explores them and navigates through literature, discovering experiences, emotions, relationships and discovering his or her place in social groups. The article is part of a broader thesis research and aims to explore the psychological characteristics of characters at different stages of psychological development in selected texts of Czech writers of children's and youth literature, to describe and categorise the developmental tasks, attitudes, qualities and values that are emphasised in these prose works and to compare them with commonly known theories of developmental psychology - the theory of thought development, moral awareness, but above all to compare the literary texts with Erik Erikson's theory of psychosocial development.
VytisknoutZobrazeno: 12. 9. 2024 20:29