B 2023

Ochota studujících na vysoké škole zapojovat se do komunikace v anglickém jazyce

JELÍNKOVÁ, Jaroslava

Základní údaje

Originální název

Ochota studujících na vysoké škole zapojovat se do komunikace v anglickém jazyce

Název anglicky

Student’s willingness to communicate in teaching at university

Autoři

JELÍNKOVÁ, Jaroslava

Vydání

1. vyd. Brno, 172 s. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 16, 2023

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-280-0569-6

Klíčová slova česky

ochota studujících komunikovat, obava z komunikace, vysokoškolští studující, motivace, smíšený design

Klíčová slova anglicky

learners' willingness to communicate, foreign language anxiety, college learners, motivation, mixed design

Štítky

Změněno: 3. 9. 2024 09:59, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

Tato studie zkoumá ochotu studentů vysokých škol komunikovat během hodin angličtiny, a to prostřednictvím čtyř základních jazykových dovedností: čtení, psaní, poslechu a mluvení. Cílem bylo prozkoumat úroveň této ochoty a identifikovat faktory, které ji mohou ovlivňovat. Výsledky výzkumu ukazují, že studenti obecně vykazují ochotu k anglické komunikaci ve výuce, přičemž nejsou výrazné rozdíly mezi jednotlivými jazykovými dovednostmi. Nicméně více než dvě třetiny studentů projevily střední až vysokou úroveň obavy z komunikace. Nejčastějším důvodem pro komunikaci byla potřeba informací nebo rady týkající se učiva, ale také touha ukázat své znalosti či pomoci ostatním. Výzkum poukazuje na potřebu dalšího šetření, které by porovnalo deklarovanou ochotu ke komunikaci se skutečným chováním studentů během výukového procesu. Kniha také obsahuje souhrn pěti jednoduchých pravidel, které je vhodné dodržovat nejen při výuce anglického jazyka na vysoké škole. Je proto určena pro všechny, kteří se zajímají o výuku cizích jazyků.

Anglicky

This study examines university students’ willingness to communicate during English classes measured through four basic language skills: reading, writing, listening and speaking. The aim was to investigate the level of this willingness and identify factors that may influence it. The results of the research show that students generally show willingness to communicate in English in class, while there are no significant differences between individual language skills. However, more than two-thirds of students showed moderate to high levels of communication anxiety. The most frequent reason for communication was the need for information or advice regarding the curriculum, but also the desire to demonstrate one’s knowledge or help others. The research points to the need for further research that would compare the declared willingness to communicate with the actual behaviour of students during the learning process. The book also contains a summary of five simple rules that should be followed not only when teaching English at university. It is therefore intended for everyone who is interested in the study of foreign languages.