NENADALOVÁ, Jana. The marriage of representation and action: towards the processual understanding of religion. In Cognitive Representations in Religion: Content, Structure, Process; 1-3 July 2024, St Stephen’s House, Oxford, UK. 2024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The marriage of representation and action: towards the processual understanding of religion
Název česky Snoubení reprezentace a akce: k procesuálnímu chápání náboženství
Autoři NENADALOVÁ, Jana.
Vydání Cognitive Representations in Religion: Content, Structure, Process; 1-3 July 2024, St Stephen’s House, Oxford, UK, 2024.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60304 Religious studies
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky náboženská zkušenost; procesuální ontologie; prediktivní zpracování; reprezentace; akce
Klíčová slova anglicky Religious experience; processual ontology; predictive processing; representation; action
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Jana Nenadalová, Ph.D., učo 413843. Změněno: 19. 9. 2024 10:38.
Anotace
The cognitive science of religion, including its study of religious experiences, has traditionally studied religion as a composite product of two major components: representation (belief) and action (ritual). Such division is also present in the inner divide between traditional cognitivist and newer evolutionary-behavioral approaches. But do we need to view these two categories as separate phenomena that may or may not interact with each other? In the presented paper, I will propose a new theoretic-methodological understanding of religious experiences. The proposed framework is informed by a neurocognitive theory of predictive processing combined with ethological theories of human behavior and, in a broader perspective, by processual approaches to evolutionary biology. I will argue that action and behavior are typological categories describing different aspects of mutually dependent complex processes of information (predictive) and metabolic processing. Importantly, in a processual view, causality on lower levels does not fully determine higher-level emergent phenomena but flows in both bottom-up and top-down ways, posing feedback selective pressures across biological, psychological, and sociocultural levels. Methodologically speaking, I will try to demonstrate how such processual understanding can change how we think about studied phenomena (in my case, religious experience) and design the assumed causal effects with respect to their possible function in larger evolving systems like religion or human culture in general.
Anotace česky
Kognitivní věda o náboženství, včetně studia náboženských zkušeností, tradičně studuje náboženství jako složený produkt dvou hlavních složek: reprezentace (víry) a jednání (rituálu). Takové rozdělení je přítomno i ve vnitřním rozdělení mezi tradičními kognitivistickými a novějšími evolučně-behaviorálními přístupy. Musíme však na tyto dvě kategorie pohlížet jako na oddělené fenomény, které se mohou, ale nemusí vzájemně ovlivňovat? V předloženém příspěvku navrhnu nové teoreticko-metodologické chápání náboženských prožitků. Navrhovaný rámec vychází z neurokognitivní teorie prediktivního zpracování v kombinaci s etologickými teoriemi lidského chování a v širší perspektivě z procesuálních přístupů evoluční biologie. Budu tvrdit, že jednání a chování jsou typologické kategorie popisující různé aspekty vzájemně závislých komplexních procesů informačního (prediktivního) a metabolického zpracování. Důležité je, že v procesuálním pohledu kauzalita na nižších úrovních plně nedeterminuje emergentní jevy na vyšších úrovních, ale proudí jak zdola nahoru, tak shora dolů a vytváří zpětnovazební selekční tlaky na biologické, psychologické a sociokulturní úrovni. Z metodologického hlediska se pokusím ukázat, jak takové procesuální chápání může změnit způsob, jakým přemýšlíme o studovaných jevech (v mém případě o náboženské zkušenosti), a navrhnout předpokládané kauzální efekty s ohledem na jejich možnou funkci ve větších vyvíjejících se systémech, jako je náboženství nebo lidská kultura obecně.
VytisknoutZobrazeno: 12. 10. 2024 22:57