2024
Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
Název česky
Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
Název anglicky
School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes
Autoři
Vydání
první. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, 2024
Nakladatel
Česká asociace pedagogického výzkumu
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7392-421-8
Klíčová slova česky
předškolní vzdělávání; heterogenní a homogenní třídy; školní zralost
Klíčová slova anglicky
preschool education; heterogeneous and homogeneous classes; school maturity
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 9. 2024 17:11, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
Studie prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání výsledků dětí vzdělávaných v heterogenních (věkově smíšených) a homogenních (věkově stejných) třídách v posledním roce předškolního vzdělávání. Výzkum mapuje vliv věkového složení tříd na vzdělávání v mateřských školách. Bylo testováno celkem 375 dětí z 17 tříd mateřských škol v ČR. Test byl zaměřen na oblasti školní zralosti: grafomotoriku, matematické představy, prostorovou a časovou orientaci, zrakové a sluchové vnímání a verbální myšlení. Mezi výkony dětí z heterogenních a homogenních tříd nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl. Vzdělávání dětí ve třídách s různým věkovým složením nenarušilo jejich výkon v kognitivní oblasti.
Anglicky
The study presents the research comparing the outcomes of children educated in heterogeneous (age -mixed) and homogeneous (age -similar) classes in the last year of preschool. The research maps the impact of the age composition of classes on education in kindergartens. A total of 375 children from 17 kindergarten classes in Czechia were tested. The test focused on various areas of school maturity: graphomotor skills, mathematical ideas, spatial and temporal orientation, visual and auditory perception and verbal reasoning. No statistically significant difference was found in the performance of children from different class settings. Educating children in classes with different age composition did not impair their performance in the cognitive domain.