D 2024

Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol

NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol

Název česky

Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol

Název anglicky

School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes

Vydání

první. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, 2024

Nakladatel

Česká asociace pedagogického výzkumu

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7392-421-8

Klíčová slova česky

předškolní vzdělávání; heterogenní a homogenní třídy; školní zralost

Klíčová slova anglicky

preschool education; heterogeneous and homogeneous classes; school maturity

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 9. 2024 17:11, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání výsledků dětí vzdělávaných v heterogenních (věkově smíšených) a homogenních (věkově stejných) třídách v posledním roce předškolního vzdělávání. Výzkum mapuje vliv věkového složení tříd na vzdělávání v mateřských školách. Bylo testováno celkem 375 dětí z 17 tříd mateřských škol v ČR. Test byl zaměřen na oblasti školní zralosti: grafomotoriku, matematické představy, prostorovou a časovou orientaci, zrakové a sluchové vnímání a verbální myšlení. Mezi výkony dětí z heterogenních a homogenních tříd nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl. Vzdělávání dětí ve třídách s různým věkovým složením nenarušilo jejich výkon v kognitivní oblasti.

Anglicky

The study presents the research comparing the outcomes of children educated in heterogeneous (age -mixed) and homogeneous (age -similar) classes in the last year of preschool. The research maps the impact of the age composition of classes on education in kindergartens. A total of 375 children from 17 kindergarten classes in Czechia were tested. The test focused on various areas of school maturity: graphomotor skills, mathematical ideas, spatial and temporal orientation, visual and auditory perception and verbal reasoning. No statistically significant difference was found in the performance of children from different class settings. Educating children in classes with different age composition did not impair their performance in the cognitive domain.

Přiložené soubory

CAPV_Sbornik-2024-fin.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru