2024
Využití pojmových map v geografickém vzdělávání: systematická přehledová studie
PIVARNÍKOVÁ, Vanda IvanaZákladní údaje
Originální název
Využití pojmových map v geografickém vzdělávání: systematická přehledová studie
Název česky
Využití pojmových map v geografickém vzdělávání: systematická přehledová studie
Název anglicky
Utilization of concept maps in geography education research: a systematic review
Autoři
PIVARNÍKOVÁ, Vanda Ivana
Vydání
Výroční konference České geografické společnost, Ústí nad Labem, 2024, 2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
pojmové mapy, geografické vzdělávání, studenti, systematická rešerše
Klíčová slova anglicky
concept maps, geographical education, students, systematic review
Změněno: 6. 9. 2024 15:40, Mgr. Vanda Ivana Pivarníková
V originále
Pojmové mapy (nebo taky konceptuální, angl. concept maps, CMs), které mají kořeny v teoriích konstruktivismu a smysluplného učení Davida Ausubela, se objevily v 60. letech 20. století jako nový a důležitý nástroj reprezentace a integrace znalostí. Tento nástroj vytvořil Joseph Novak a jeho tým na Cornellově univerzitě (Novak & Cañas, 2006). Tyto mapy, tvořené hierarchií tvrzení postavených na pojmech spojených spojovacím slovem, umožňují žákům vyjádřit a pochopit souvislosti mezi jejich stávajícími představami, propojit nové představy s předchozími znalostmi a uspořádat své představy do nové struktury (Hay a kol., 2008). Hledání vztahů mezi lidskou a přírodní složkou hraje klíčovou roli při studiu geografie, osvojování geografického myšlení a pochopení složitého světa, ve kterém žijeme. Zemské systémy a jejich vzájemné vztahy lze pomocí takových dvourozměrných grafických organizátorů lépe pochopit (Assaraf & Orpaz, 2009) a snadno diagnostikovat miskoncepce o náročnějších a abstraktnějších pojmech (např. koloběh vody nebo horninotvorný cyklus). Jejich zařazení do výuky geografie může podpořit učení a hodnocení žáků (Wehry a kol., 2012). Desetiletí výzkumů v oblasti vzdělávání ukázala, že pravidelné používání těchto map může studentům pomoci s rozvojem vyšších kognitivních dovedností (Cañas a kol., 2017), kritického myšlení, metakognitivní reflexe, a kreativity (Machado & Carvalho, 2020). Cílem tohoto posteru je představit vybrané části systematické rešerše. Hlavním cílem bylo kategorizovat a analyzovat nejčastější využití pojmových map ve výzkumu v oblasti geografického vzdělávání. Hlavními proměnnými pro analýzu bylo použití map kódované buď jako nástroj pro učení, nebo pro hodnocení (v pěti případech nesly články obě charakteristiky) a úroveň vzdělání účastníků (podle ISCED). Tato analýza se zaměřuje pouze na studenty. Rozsah rešerše byl rozšířen i mimo školní předmět geografie, neboť obsah této vědní disciplíny je interdisciplinární a často se v zahraničí vyučuje ve větším bloku tzv. přírodních věd spolu např. s fyzikou, chemií a biologií, nebo společenských věd např. s dějepisem a občanskou naukou.
Anglicky
Concept maps, rooted in the theories of constructivism and meaningful learning of David Ausubel, emerged in the 1960s as a new and important tool for knowledge representation and integration. This tool was created by Joseph Novak and his team at Cornell University (Novak & Cañas, 2006). These maps made up of a hierarchy of statements built on concepts connected by a linking word, allow students to express and understand the connections between their existing ideas, connect new ideas to prior knowledge, and organise their ideas into a new structure (Hay et al., 2008). Finding relationships between human and natural components plays a key role in learning geography, acquiring geographical thinking skills, and understanding the complex world in which we live. Earth systems and their interrelationships can be better understood using such two-dimensional graphical organizers (Assaraf & Orpaz, 2009) and misconceptions about more challenging and abstract concepts (e.g., the water cycle or the rock cycle) can be easily diagnosed. Incorporating them into geography lessons can support students' learning and assessment (Wehry et al., 2012). Decades of research in education have shown that regular use of these maps can help students develop higher cognitive skills (Cañas et al., 2017), critical thinking, metacognitive reflection, and creativity (Machado & Carvalho, 2020). The aim of this poster is to present selected parts of a systematic search. The main objective was to categorize and analyze the most common uses of concept maps in geography education research. The main variables for the analysis were the use of maps coded either as a learning or assessment tool (in five cases, the articles carried both characteristics) and the educational level of the participants (according to ISCED). This analysis focuses on students only. The scope of the search was extended beyond the school subject of geography, as the content of this discipline is interdisciplinary and is often taught abroad in a larger block of so-called natural sciences together with, for example, physics, chemistry and biology, or social sciences such as history and civics.