C 2024

Tvůrci sakrálních interiérů na Moravě na konci 18. století

SUCHÁNEK, Pavel

Základní údaje

Originální název

Tvůrci sakrálních interiérů na Moravě na konci 18. století

Název anglicky

Creators of sacral interiors in Moravia at the end of the 18th century

Autoři

SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Olomouc, Maulbertsch Pinxit. Zakázky Franze Antona Maulbertsche na Moravě a v Čechách, od s. 190-195, 6 s. mimo edice, 2024

Nakladatel

Muzeum umění Olomouc

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-88621-24-9

Klíčová slova anglicky

sculpture; architecture; design; baroque; early modern; Central Europe; Moravia

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 9. 2024 18:53, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Dílo Franze Antona Maulbertsche bylo historiky umění interpretováno mimo jiné jako „výzva k emocionálnímu dialogickému vcítění se do bohatství vizuální formy“. Podle Jiřího Kroupy taková díla „nevznikají ani pro morální nebo racionální poučení, […] ale spíše pro vyvolání vize a intuitivního vhledu. Nebyly vytvořeny pro kolektivní prožitek, ale spíše pro individuální „vcítění“. Toto hodnocení lze bezpochyby vztáhnout nejen na Maulbertschovy nástěnné malby a oltářní obrazy, ale obecněji také na výzdobu sakrálních interiérů, kterým je věnovaná tato studie.

Anglicky

The work of Franz Anton Maulbertsch has been interpreted by art historians as, among other things, "an appeal for emotional dialogical perception of the richness of visual form". According to Jiří Kroupa, such works "are not created for moral or rational instruction, [...] but rather to evoke vision and intuitive insight. They were not created for collective experience, but rather for individual "empathy". This assessment can undoubtedly be applied not only to Maulbertsch's wall paintings and altarpieces, but also more generally to the decoration of sacred interiors, to which this study is devoted.