2024
Image geografie mezi českými žáky: výsledky signalizují neutrální vztah k předmětu
KORVASOVÁ, VeronikaZákladní údaje
Originální název
Image geografie mezi českými žáky: výsledky signalizují neutrální vztah k předmětu
Název česky
Image geografie mezi českými žáky: výsledky signalizují neutrální vztah k předmětu
Autoři
Vydání
Výroční konference ČGS v Ústí nad Labem 2.-5.9.2024: Spravedlivá transformace, 2024
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Klíčová slova česky
image geografie; studenti; dotazníkové šetření; geografické vzdělávání.
Změněno: 25. 9. 2024 09:42, Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D.
V originále
Příspěvek předkládá výsledky disertačního výzkumu, který zjišťoval pohled žáků na image geografie, jakožto školní předmět. Výzkum měl za cíl zjistit, jak čeští žáci přistupují k zeměpisu a vyhodnotit faktory, které nejvíce ovlivňují vztah žáků k předmětu. V rámci výzkumu byl ověřen i teoretický model image geografie. Data byla sbírána dotazníkovým šetřením, a to od 1041 respondentů z posledních ročníků základní škol, náhodně vybraných napříč Českem. Data byla vyhodnocena pomocí více statistických analýz a teoretický model image geografie byl ověřen pomocí konfirmatorní faktorové analýzy (CFA). Bylo zjištěno, že žáci mají ke geografii převážně neutrální vztah. Jako hlavní faktor ovlivňující image geografie byla vyhodnocena osoba učitele, i ve spojení s tím, jaké učební metody používá. Výsledky ukázaly, že školní geografie se v Česku momentálně nenachází ve výhodné pozici a je nutné na jejím image kontinuálně pracovat. Součástí výzkumu jsou i doporučení pro učitele (a jejich vzdělavatele) zacílená na zlepšení image geografického vzdělávání v Česku. Doporučení by mohla podpořit poutavější a užitečnější výuku geografie, což povede ke zlepšení image předmětu mezi žáky.
Česky
Příspěvek předkládá výsledky disertačního výzkumu, který zjišťoval pohled žáků na image geografie, jakožto školní předmět. Výzkum měl za cíl zjistit, jak čeští žáci přistupují k zeměpisu a vyhodnotit faktory, které nejvíce ovlivňují vztah žáků k předmětu. V rámci výzkumu byl ověřen i teoretický model image geografie. Data byla sbírána dotazníkovým šetřením, a to od 1041 respondentů z posledních ročníků základní škol, náhodně vybraných napříč Českem. Data byla vyhodnocena pomocí více statistických analýz a teoretický model image geografie byl ověřen pomocí konfirmatorní faktorové analýzy (CFA). Bylo zjištěno, že žáci mají ke geografii převážně neutrální vztah. Jako hlavní faktor ovlivňující image geografie byla vyhodnocena osoba učitele, i ve spojení s tím, jaké učební metody používá. Výsledky ukázaly, že školní geografie se v Česku momentálně nenachází ve výhodné pozici a je nutné na jejím image kontinuálně pracovat. Součástí výzkumu jsou i doporučení pro učitele (a jejich vzdělavatele) zacílená na zlepšení image geografického vzdělávání v Česku. Doporučení by mohla podpořit poutavější a užitečnější výuku geografie, což povede ke zlepšení image předmětu mezi žáky.