2024
On the Theory of Content Transformation in Education: The 3A Methodology for Analysing and Improving Teaching and Learning
JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Tereza ČEŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
On the Theory of Content Transformation in Education: The 3A Methodology for Analysing and Improving Teaching and Learning
Název česky
K teorii obsahové transformace ve výuce: Metodika 3A jako nástroj pro analýzu a zlepšování vyučování a učení
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Tereza ČEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
London, 192 s. Routledge Research in Education, 2024
Nakladatel
Routledge
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-1-032-61733-6
Klíčová slova česky
obsahová transformace; Metodika 3A; vyučování; učení
Klíčová slova anglicky
content transformation; The 3A Methodology; teaching; learning
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 10. 2024 21:05, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Anotace
V originále
This volume presents a novel, theoretical, micro-analytical model – the 3A Methodology – for assessing the quality of school education. Drawing on philosophers as well as theoretical and pedagogical traditions from European and American contexts, the authors construct a model that is relevant to teachers, researchers, and teacher educators regardless of cultural setting. The chapters explain the 3A Methodology as a specific research tool developed to study classroom situations in the form of case studies, revealing findings that demonstrate prototypical failures (didactic formalism) that threaten to compromise the quality of learning as well as prototypical didactic virtues that verifiably support students’ learning. Ultimately building on the distinction of three modes of existence of educational content (the intersubjective, the subjective, and the objective modes), the book helps rediscover didactics as a transdisciplinary theory of content transformation and contributes to the improvement of teaching and learning in the classroom long term.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaV |
|