B 2024

On the Theory of Content Transformation in Education: The 3A Methodology for Analysing and Improving Teaching and Learning

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Tereza ČEŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

On the Theory of Content Transformation in Education: The 3A Methodology for Analysing and Improving Teaching and Learning

Název česky

K teorii obsahové transformace ve výuce: Metodika 3A jako nástroj pro analýzu a zlepšování vyučování a učení

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Tereza ČEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

London, 192 s. Routledge Research in Education, 2024

Nakladatel

Routledge

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-1-032-61733-6

Klíčová slova česky

obsahová transformace; Metodika 3A; vyučování; učení

Klíčová slova anglicky

content transformation; The 3A Methodology; teaching; learning

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 10. 2024 21:05, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Anotace

V originále

This volume presents a novel, theoretical, micro-analytical model – the 3A Methodology – for assessing the quality of school education. Drawing on philosophers as well as theoretical and pedagogical traditions from European and American contexts, the authors construct a model that is relevant to teachers, researchers, and teacher educators regardless of cultural setting. The chapters explain the 3A Methodology as a specific research tool developed to study classroom situations in the form of case studies, revealing findings that demonstrate prototypical failures (didactic formalism) that threaten to compromise the quality of learning as well as prototypical didactic virtues that verifiably support students’ learning. Ultimately building on the distinction of three modes of existence of educational content (the intersubjective, the subjective, and the objective modes), the book helps rediscover didactics as a transdisciplinary theory of content transformation and contributes to the improvement of teaching and learning in the classroom long term.

Návaznosti

GA20-13038S, projekt VaV
Název: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení